تالار گفتمان مانشت

نسخه‌ی کامل: پردازنده nبیتی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام
یه سوال کوچولو!
میخواستم بدونم این برداشت من درسته یا نه؟
<<وقتی پردازنده ای n بیتی باشه کلمه حافظه و گذرگاه داده هم n بیتی هستن>>
واینکه چرا میگن تمام ثباتها هم لزوما n بیتی هستن؟
(12 دى 1391 03:42 ب.ظ)maryam.raz نوشته شده توسط: [ -> ]سلام
یه سوال کوچولو!
میخواستم بدونم این برداشت من درسته یا نه؟
<<وقتی پردازنده ای n بیتی باشه کلمه حافظه و گذرگاه داده هم n بیتی هستن>>
واینکه چرا میگن تمام ثباتها هم لزوما n بیتی هستن؟

سلام
این یه بحث ساختاری معماری کامپیوترها است که جای بحث داره ولی اگه بخوایم با همین اطلاعاتی که از کتاب های کنکوری گرفتیم و در حد اون چیزی که واسه کنکور نیاز داریم بحث کنیم باید بگیم که :

الف ) واسه آدرس دهی حافظه ما نیاز به یک ثبات داریم که بتونه با تعداد بیت هاش تمام خونه های حافظه رو آدرس دهی کنه مثلا واسه کامپیوتر کتاب پوران این کار رو AR انجام میده و چون حافظه ۴۰۹۶ بایتی است پس یه ثبات AR که ۱۲ بیتی باشه کافیه

ب ) برای ثبات های CPU به تعداد بیت های مورد نیاز آدرس حافظه و تعداد عملیات ها CPU ربط داره. مثلا برای کامپیوتر کتاب پوران چون فیلد آدرس حافظه ۱۲ بیتی و عملیات ها ۳ بیتی و فیلد نوع آدرس دهی یک بیتی پس ثبات ها باید ۱۶ بیتی باشن . و چون CPU ما مستقیم با این ثباتها در ارتباط است پس باید خانه های حافظه که حاوی کد و داده برنامه است و به این ثبات ها انتقال داده میشه هم باید ۱۶ بیتی باشه .

حالا نکته کار اینجاست چون ما قراره برای بهینه کردن سخت افزار کامپیوتر از یک گذرگاه مشترک برای تمام عملیات استفاده کنیم پس مجبوریم تمام ثبات هایی که به این گذرگاه دسترسی دارن رو به یه اندازه بسازیم . مثلا برای ثبات AR که قراره آدرس رو برای دسترسی به حافظه روی گذرگاه قرار بده و گذرگاهی که قرار مثلا داده ۱۶ بیتی محتوای یک خانه حافظه نیز روش قرار بگیره پس مجبوریم گذرگاه رو ۱۶ بیتی بسازیم ولی به شرطی که AR که ۱۲ بیت مورد نیاز دارد رو هم ۱۶ بیتی بسازیم و همیشه ۴ بیت پر ارزش رو براش ۰ در نظر بگیریم تا یکپارچگی در سیستم به وجود بیاد .
لینک مرجع