تالار گفتمان مانشت

نسخه‌ی کامل: معيارهاي كلي انتخاب رشته(بچه هاي ارشد و بالاتر تصحيح و تكميل كنند)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دوستان عزیز و بخصوص بچه های ارشد و بالاتر
من یک سری چیزا را میگم شما هم کمک کنید که بچه ها راهنمایی کلی بشن.
بنظرم مشکل انتخاب رشته بیشتر برای بچه هایی است که رتبه های متوسط به بالا دارند.
اونهایی که مثلا" در مهندسی رتبه شون زیر صد هست تا حدود زیادی معلومه کجا قبول میشن. فقط ممکنه کسی مثلا" بخواد با رتبه نرم مثلا"40 به بالا حتما" شریف قبول بشه و ناجارا" بعد از روزانه شریف شبانه اش را میزنه که دیگه واضحه.
اما برای دسته اولی که گفتم :
اگه از مجموع پذیرش رتبه تون بیشتره. قبولی تون در غیرانتفاعی پیام نو و مجازی میسره. البته نه اینکه مثلا" رتبه تون سه هز ار باشه.
خیلی ها می پرسند مثلا" با رتبه چهارصد مهندسی یا هزار مهندسی یا هفتصد کجا قبول میشم.
من همیشه این را میگم که یک بار اگه قراره ارشد بخونید و این ارشد بعدها براتون امتیاز باشه (بخصوص در استخدام دولتی) باید جای متوسط به بالا بخونید. اگه فکر میکنید دیگه نمی تونید کنکور بدین انتخاب رشته کنید. و مجازی و پیام نور بزنید و از این مرحله رد شید.
اینکه می پرسید آزاد بهتره یا پیام نور یا مجازی یا غیرانتفاعی این بستگی به جایش داره و بستگی به شما.
آزاد علوم تحقیقات از خیلی از غیرانتفاعی ها بالاتره.
ولی بالا و پایین بودن یک مقدارش دست شماست. دست علاقه شماست. میزان کار شماست. ممکنه که آزاد باشی و از دانشجوی دانشگاه دولتی بیشتر تلاش کنی و بعدها موفق تر باشی. و این فقط علاقه است. پس باید شما خودت ، از خودت بپرسی. ولی این بالاتر رفتن در ی دانشگاه زیر متوسط یک سقفی داره. در هر صورت اسم دانشگاه در مدرک شما بیشتر خودش را در اولین معرفی نشان میده تا سطح سواد شما.
اما از نظر دانشگاه قطعا" اگه پارسال وقت کم آوردی و میتونی جبران کنی ، رتبه هفتصد تو را بجای مناسبی نمی رسونه.بعدها سه برابر یک ازمون ارشد باید تلاش کنی تا خودت را ثابت کنی پس بهتره سال بعد امتحان مجدد بدی.
درمورد کسانیکه بین گرایشها خیلی اشکال دارند باید گفت در همپوشانی کسی نمیتونه برای شما انتخاب رشته قطعی کنه. یعنی ممکنه شما با یک نفر انتخاب از تهران بری اصفهان یا شیراز.باید مشخص بشه همه چیکار میکنن . در اینموارد هر احتمالی را در نظر بگیرید که یهویی جا نخورید که مثلا" من شبکه فلان دانشگاه را از آی تی دانشگاه تهران بیشتر دوست داشتم.کاش براساس علاقه ام انتخاب کرده بودم.
پس بهتره در اینجور مواقع بر حسب الویت هایت انتخاب رشته کنی. مثلا" اگه الویت شما شهر تهران بودنه اول تهران را بزنید . بعد دوباره الویت شهر و دانشگاه را در نظر بگیرید واسه بقیه اش.
ارشد دوران خیلی طولانیی نیست .حدود چهار ترم کمی شاید بیشتر.که دو ترم اول سر و کارتون بیشتر با دانشگاه و دو ترم بعد بیشتر بار کار روی دوش خودتونه.
دوری از خانواده(اگه سابقه دوری ندارید) ، شرایط زندگی در خوابگاه و فاصله تون با شهر ی که ممکنه قبول شید بخصوص از این نظر که چقدر رفت و آمد میکنید و چقدر اون دانشگاه دوردست نسبلت به دانشگاه نزدیکتر بالاتره را در نظر بگیرید.


امیدوارم بچه هایی که این مرحله را گذرونده اند بیشتر از من شما را در اینموارد کلی یا بر اساس رتبه تون در تاپیکها راهنمایی کنن.
با تشکر از شما
دقیقا داشتم الان به این فک میکردم که توی تیتر زده انتخاب رشته ارشد 92 بعد بچه ها میان تاپیک ایجاد میکنن با این رتبه کجا قبول میشم، به نظرم این سوال که با این رتبه کجا قبول میشم 1 درصد از انتخاب رشته است.ممکنه ما با یه رتبه خیلی جاها قبول شیم.مهم اینه که چه افکاری توی سر ماست.به چه چیزایی علاقه داریم.چقدر دوس داریم از شهر محل زندگی مون دور باشیم.چقدر دوس نداریم دور باشیم.شاید اگه بچه ها به جای این سوال کلیشه ای که من با این رتبه کجا قبول میشم بیان و بگن که چی تو سرشون هست.دقیقا چه دانشگاه یا چه گرایش هایی دوست دارن برن و به چه چیزایی فکر میکنن خیلی بیشتر میتونه واسشون مفید باشه
شاید خیلی وقت ها افکارمون اشتباه باشه یا نیاز به مشاوره واسه کامل شدن داشته باشه و در اخر تشکر از شما اقا فرداد
(24 اردیبهشت 1392 10:03 ب.ظ)Fardad-A نوشته شده توسط: [ -> ]بچه ها معمولا" مدام دانشگاهها را مقایسه میکنن. هی میگن مثلا" علم و صنعت بالاتره یا بهشتی ؟ تربیت مدرس بالاتره یا علم وصنعت؟ خواجه نصیر یا بهشتی؟ در صورتیکه این روند انتخاب رشته مثل یک خط هست که در یک جاده خاکی همه ازش رد شده اند.
شاید تا شصت درصد بستگی بشما داره . شما یه نگاهی به هیئت علمی بنداز ببین آیا زمینه تحقیقاتی شما با اون هیئت علمی جور هست. بعد سطح دانشگاهها را مقایسه کن. یعنی علاقه شما مهمه.
ارشد مثل کارشناسی نیست و بار بیشتری روی دوش خود شماست. اگه علاقمند به حوزه ای نباشی و ناچارا" در اون موضوع تز بگیری خودبخود عقب می افتی . شریف هم باشی همینه.
باید باور داشته باشی که حداقل یک چهارم ارشد که تز و سمینار هست به خودت بستگی داره و علایقت.
ولی در کل مشخصه که علم و صنعت بهتر از تربیت مدرس هست و بهشتی از نظر هیئت علمی از اون دو تا بهترهSmile

اول ایکنه که واقعا خیلی از دانشجوهای کارشناسی (منظورم حداقل 9 تا از 10نفر) هنوز حوزه مشخصی رو پیدا نکردن .مثلا خود من هنوز دقیق نمی دونم که چه حوزه هایی وجود داره!در حد یه data mining یا وب معنایی توی نرم افزار یا پردازش تصویر توی هوش
چیز زیادی نمی دونیم
خب دوم همین ندونستن راجب به بالا بودن یا پایین بودن دانشگاه هاست.البته بازم به نظرم ارشد هرجا باشه حتی غیر انتفاعی اش هم سخت میگیرن .
من خودم برنامه ریختم از الان که حسابی روی زبان و درسای نظریه و معماری و الگور حسابی کار کنم،تازه فک کنم درس های پایه مث ریاضیات هم باید مهم باشه!
با سلام خدمت جناب آقای فرداد Smile کاش دانشگاه ها رو هم رده بندی می کردین که بدونیم از نظر اساتید تو هر گرایش کدوم دانشگاه بهتره ... ممنون

البته گشتم سال 90 یا 89 آقای دکتر یه رده بندی ای ارائه داده بودن... ممنون می شم اون رو آپدیت کنین Smile

یه فایلی بچه ها قرار داده بودن تو اون ردهبندی بعد شریف و امیرکبیر و تهران, زده بود خواجه نصیر بعدش بهشتی و علم و صنعت (البته شهرستانها هم بودن)
(25 اردیبهشت 1392 02:56 ق.ظ)pouri_sb نوشته شده توسط: [ -> ]با سلام خدمت جناب آقای فرداد Smile کاش دانشگاه ها رو هم رده بندی می کردین که بدونیم از نظر اساتید تو هر گرایش کدوم دانشگاه بهتره ... ممنون

البته گشتم سال ۹۰ یا ۸۹ آقای دکتر یه رده بندی ای ارائه داده بودن... ممنون می شم اون رو آپدیت کنین Smile

یه فایلی بچه ها قرار داده بودن تو اون ردهبندی بعد شریف و امیرکبیر و تهران, زده بود خواجه نصیر بعدش بهشتی و علم و صنعت (البته شهرستانها هم بودن)
نمیدونم در چه رشته و گرایشی بوده اون رتبه بندی ولی تقریبا" میشه گفت دانشگاهها تا رتبه ۶ و ۷ همه رشته گرایشها معلومه. بیشتر اختلافها بعد از اون هست.
مثلا" نرم افزار شریف و تهران و امیر کبیر و بهشتی و علم و صنعت دیگه تقریبا" مسجله. بعدش دیگه بحث هست مثلا" بین خواجه نصیر و اصفهان و شیراز و فردوسی و تبریز .
بچه ها هم گاهی بر حسب شهر انتخاب میکنن مثلا" بجز بعضی گرایشهای آیتی شاید شاید (من مطمئن نیستم) بشه گفت خواجه نصیر از اصفهان و شیراز و صنعتی اصفهان پایین تره. تنها امتیازش تهران بودنشه.
در غیر انتفاعی ها هم معمولا" بیشتر سابقه مورد نظره. بعضیها خیلی جدید هستند و شاید کسیکه انتخاب میکنه دوره اول و یا دوم ارشد اونجا باشه. طبیعی است که اینجور جاها جا نیافتاده اند . خیلی درسهای اختیاری ارائه نمیشه. محدودیت تو انتخاب موضوع تز و سمینار هست و ....
که اینها در انتخاب غیرانتفاعی ها باید توجه بشه. ولی بجز چندتاشون بقیه خیلی سطح مشخصی ندارند که بشه گفت کدام بالاتر از اون یکی هست.بعضی تقریبا" جا افتاده اند و چندساله که ارشد میگیرند.
من در پیام خصوصی هم که این روزا خیلیها می پرسند خیلی توصیه نمیکنم. موارد متعددی رتبه های هفتصد به بالا میپرسند . من میگم انتخاب رشته بکنید و مجازی یا شبانه و پیام نور بزنید ولی تا اعلام نتایج یک تصمیم جدی بگیرید و اگه فکر میکنید کنکور میتونید بهتر بدین ، کنکور را تکرار کنید بهتره. چون شانس تون را تو مقاطع بالاتر و یا استخدامهای دولتی با انتخاب مجازی و غیرانتفاعی اتوماتیک کم میکنید و جبران این کسر شانس خیلی زحمت زیادی برای خودتون داره و اکثرا" موفق نیستند در جبران این کسر شانس. ولی موفق هم داریم.

الآن شما ببینید در کنکور ارشد از دانشگاههای خیلی دورافتاده یا کوچک با سطح خیلی پایین بچه ها میان شریف و تهران و پلی تکنیک پس امکانش هست ولی وقتی ارشد را از جای خیلی سطح پایین بگیری با توجه به ظرفیت یک بیستم یا یک سی ام دکترا ، اونوقت باید تو مصاحبه با اونها رقابت کنی. در استخدام هم همینطوره. حتی کارشناسی هم مهمه.
مثلا" کارشناسی علم و صنعت هست رتبه اش شده هشتصد . خب من بهش میگم اگه بری غیرانتفاعی فلان شهر خوب نیست. یا مثلا" معدل 18/5 داره از یه دانشگاه کوچک. رتبه اش هزار شده. خب عزیز من شما با این معدل یه سال دیگه کنکور بده. آیه نیومده که پاشی بری فلان دانشگاه غیر انتفاعی تازه تاسیس درس بخونی.
ولی اگه کسی به تلاشش در ارشد یقین داره و میتونه خودش را در کارهای علمی و تحقیقاتی نشان بده دیگه حالا ارشد هر جا بخونه خیلی مهم نیست. یا در استخدام بند پ داره. فقط مدرک برایش مهمه. یا کلا" خودش میدونه که کنکور را نمیتونه با رتبه بالا رد کنه قطعا" ارشد در هر جایی برایش بالاتر از کارشناسی خواهد بود.
من سعی کردم خیلی از سوالات مکرر را با نظر خودم اینجا جواب بدهم.
البته این نظر منه.
راجع به فاصله با محل زندگی چون تو ارشد کلاس ها فشرده تره میشه هر هفته یا یه هفته در میون رفت خونه. البته به شرطی که فاصله خیلی زیاد نباشه. مثلا ممکنه کلاس ها رو شنبه تا سه شنبه بگیرید و سه شنبه شب برید خونه و جمعه شب برگردید.
Fardad-A نوشته شده توسط: ولی در کل مشخصه که علم و صنعت بهتر از تربیت مدرس هست و بهشتی از نظر هیئت علمی از اون دو تا بهترهSmile

اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت (برای خود مهندسی کامپیوتر دانشکده داره) :

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


اعضای هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی :

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


با توجه به لینک های بالا میشه منو راهنمایی کنید که چطور شهید بهشتی از نظر هیئت علمی جلوتره ؟
لینک مرجع