تالار گفتمان مانشت

نسخه‌ی کامل: سوال 90 کنکور 93 علوم کامپیوتر - شمارش
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام

دوستان لطفا راهنمایی کنید.
ممنونم
سام. سوال میگه یه دنباله 5 بیتی از 0 یا 1 داریم. ببینید این دنباله در کجا میتونه قرار بگیره!
فرض کنید این 5 بیت 0 هستن و دو طرفش رو 1 قرار میدیم. یک رشته بطول 7 ایجاد میشه که شروعش میتونه بیت اول، دوم، سوم و چهارم باشه. در هر کدوم از این 4 حالت هر کدوم از 3 بیت باقی مونده میتونن 0 یا 1 باشن و 2 حالت دارن. یعنی رشته هایی که شامل 5 تا 0 متوالی هستن و دوطرفشون 1 هست میشن 8×4=32 و با توجه به اینکه رشته 5 بیتی مشابه میتونه 1 هم باشه این تعداد 2 برابر میشه و میشه 64 حالت.

فرض کنید رشته با 5 تا 0 شروع میشه و بعدش یکی 1 داریم. از بین 4 بیت باقی مونده هم حداقل 1 بیت 0 داریم. تعداد حالات میشه تعداد کل حالات تغییر 4 بیت منهای حالتی که همه 1 باشن. میشه [tex]2^4-1=15[/tex]. با توجه با اینکه این رشته میتونه قرینه (از آخر به اول) هم بشه و همچنین جای 0 و 1 عوض بشه جواب در 4 ضرب میشه و میشه 60 حالت.

دو حالت هم برای رشته های 0000011111 و 11111100000 داریم. در نتیجه جواب میشه 126 حالت.
خیلی خوب بود مرسی Smile
(02 بهمن 1393 08:52 ق.ظ)Jooybari نوشته شده توسط: [ -> ]سام. سوال میگه یه دنباله ۵ بیتی از ۰ یا ۱ داریم. ببینید این دنباله در کجا میتونه قرار بگیره!
فرض کنید این ۵ بیت ۰ هستن و دو طرفش رو ۱ قرار میدیم. یک رشته بطول ۷ ایجاد میشه که شروعش میتونه بیت اول، دوم، سوم و چهارم باشه. در هر کدوم از این ۴ حالت هر کدوم از ۳ بیت باقی مونده میتونن ۰ یا ۱ باشن و ۲ حالت دارن. یعنی رشته هایی که شامل ۵ تا ۰ متوالی هستن و دوطرفشون ۱ هست میشن ۸×۴=۳۲ و با توجه به اینکه رشته ۵ بیتی مشابه میتونه ۱ هم باشه این تعداد ۲ برابر میشه و میشه ۶۴ حالت.

فرض کنید رشته با ۵ تا ۰ شروع میشه و بعدش یکی ۱ داریم. از بین ۴ بیت باقی مونده هم حداقل ۱ بیت ۰ داریم. تعداد حالات میشه تعداد کل حالات تغییر ۴ بیت منهای حالتی که همه ۱ باشن. میشه [tex]2^4-1=15[/tex]. با توجه با اینکه این رشته میتونه قرینه (از آخر به اول) هم بشه و همچنین جای ۰ و ۱ عوض بشه جواب در ۴ ضرب میشه و میشه ۶۰ حالت.

دو حالت هم برای رشته های ۰۰۰۰۰۱۱۱۱۱ و ۱۱۱۱۱۱۰۰۰۰۰ داریم. در نتیجه جواب میشه ۱۲۶ حالت.
ببخشید ی سوال:
نقش کلمه های حداکثر و حداقل چیه تو این سوالا؟ منظورم اینه که ما فقط برای همین حالت حداکثری مساله رو حل میکنیم؟
مثلا تو این سوال در واقع از 0 تا 5 رشته متوالی صفر یا یک قبوله دیگه!!!
(02 بهمن 1393 03:50 ب.ظ)Bahar_sh نوشته شده توسط: [ -> ]ببخشید ی سوال:
نقش کلمه های حداکثر و حداقل چیه تو این سوالا؟ منظورم اینه که ما فقط برای همین حالت حداکثری مساله رو حل میکنیم؟
مثلا تو این سوال در واقع از ۰ تا ۵ رشته متوالی صفر یا یک قبوله دیگه!!!

در سوال ذکر شده که طولانی ترین زیررشته از بیتهای تکراری برابر پنجه. یعنی حتماً یه دنباله بیتی تکراری بطول 5 داریم و طول این دنباله بیشتر از 5 نخواهد بود.
لینک مرجع