تالار گفتمان مانشت

نسخه‌ی کامل: صحت احادیث چگونه ؟!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
سلام
یکسری سوالات در ذهنمه که اگه مدیران تاپیک بزارن در مورد این مسائل تا جایی که اعتقادات کسی زیر سوال نره بحث بشه
با وجود احادیث فراوان چگونه میشه فهمید کدام احادیث درسه کدام غلط ؟ علم رجال ؟ علم رجال چیست و متعلق به چه کسانیست؟
آیا هروقت من به حدیثی رسیدم که در مورد صحت آن مشکوک شدم باید آن را ارجاع بدهم به بزرگان ؟
آیا با قرآن نمیشه صحت و سقم احادیث رو فهمید ؟
مسئله ای که هست اینه که بچه های اینجا همه رشته کامپیوتر هستن، البته بچه های باسواد مذهبی کم نداریم اما هر چی باشه مواردی از قبیل موردی که فرمودید نیاز به سطح تخصص بالایی داره و خودش یه سطح بالا از درجه علمی حساب میشه (مثلاً تو یه سایت عمومی اگه کسی راجع به نصب ویندوز بکنه احتمال قوی جوابش رو میگیره ، اما اگر تو چنین سایتی کسی راجع به الگوریتم های پردازش تکاملی بپرسه بنظرتون چقدر میتونه جواب دقیقی بگیره؟!! ) ، بنظرم بهتره در کنار اینجا به سایت های تخصصی هم رجوع کنید .
(27 خرداد 1391 07:24 ب.ظ)Azadeh69 نوشته شده توسط: [ -> ]آیا با قرآن نمیشه صحت و سقم احادیث رو فهمید ؟
بله یکی از راه ها ارجاع احادیث به قرآنه
نحوه ارجاع و مصادیق معتبر برای این کار بسیار بسیار تعیین کننده هستش.
علم رجال رو هم خودتون اشاره کردید.
-------------------------
یه نکته مهم:
فرمودن:انی تارک فیکم الثقلین . (این حدیث رو شیعه و سنی نقل کردن)
یعنی چی؟یعنی کتاب خدا و اهل بیت ع در کنار همدیگه باید دیده بشن و تفسیر
بحار الانوار بزرگترین کتاب حدیث شیعه از علامه مجلسی است...۱۱۰ جلد کتاب اه که در مورد هر حدیث کلی توضیحات داده که این حدیث چقدر صحت داره و از چند نفر این حدیث رو نقل کردند و....خلاصه لازم نیست علم رجال داشته باشی که خودت تشخیص بدی...قبلا همه زحمات کشیده شده..اگه کلا انسان معتقدی هستی..اگرم که دوست داری خودت تشخیص بدی که اون یه مسئله دیگست
من بارها در کتاب های خودمون احادیثی دیدم که اصلا منطقی نبوده ، اینکه میگن کسی حق نداره حدیثی رو صحیح یا غلط بدونه و این کار فقط مختص عالمین رجاله ، از نظر شما درسته؟
آخه بعضی احادیث هست که راحت میشه از روی قرآن صحیح یا غلط بودن آن را فهمید آیا اینجا هم علم رجال نیازه ؟
مثلا حدیث داریم هر کی زیارت کربلا بره چون توفیق زیارت یافته از تمامی گناهان مبرا میشه خوب اینو هر آدم عاقلی بخونه میفهمهه که با اون آیه قرآن که میگه " هرکس به اندازه ذره ای کار نیک یا بد کنه معادلشو میبینه " تضاد داره ! ، آیا اینجا هم علم رجال می خواد ؟

آقای مسعود محترم ، سعیم اینه که مطالب از حد تجاوز نکنه لطفا اجازه بدید بحث ادامه پیدا کنه !!!
(27 خرداد 1391 09:06 ب.ظ)Azadeh69 نوشته شده توسط: [ -> ]من بارها در کتاب های خودمون احادیثی دیدم که اصلا منطقی نبوده ، اینکه میگن کسی حق نداره حدیثی رو صحیح یا غلط بدونه و این کار فقط مختص عالمین رجاله ، از نظر شما درسته؟
آخه بعضی احادیث هست که راحت میشه از روی قرآن صحیح یا غلط بودن آن را فهمید آیا اینجا هم علم رجال نیازه ؟
مثلا حدیث داریم هر کی زیارت کربلا بره چون توفیق زیارت یافته از تمامی گناهان مبرا میشه خوب اینو هر آدم عاقلی بخونه میفهمهه که با اون آیه قرآن که میگه " هرکس به اندازه ذره ای کار نیک یا بد کنه معادلشو میبینه " تضاد داره ! ، آیا اینجا هم علم رجال می خواد ؟
اینکه "حق نداره"،لفظ جامعی بنظر نمیاد اما اگر فرد در بررسی یک چیز(در هر کاری) تمام جوانب لازم رو هم بدونه و هم لحاظ کنه کمتر به خطا میفته.برای اطلاع بیشتر به این لینک هم یه سری بزنید:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


موضوع دوم که خیلی هم در طول تاریخ مناقشه برانگیز بوده معنا و مفهوم منطقی بودن هستش که خود این برمیگرده به بسیاری از پیشفرضها و اطلاعات فرد و تعریفی که یک فرد از منطقی بودن یک چیز داره

تو همین حدیثی که شما اشاره کردید خیلی نکته های قابل بررسی هست.مثلا:
-خود معنای کلمه همه.معمولا این کلمات رو با قرینه مرتبط میسنجند.
-احادیث مرتبط معنایی با این حدیث
-مقدمات و ملزومات بخشیده شدن.اونجور باشه همه پاشن تشریف ببرن و ... . یعنی صرفا نباید یک حدیث رو بدون توجه به معلومات و اطلاعات دیگه تفسیر کرد
-و از همه مهمتر که شما هم بهش اشاره کردید:اصول موضوعه

حالا شاید بهتر از این آیه شریفه میشد مثال زد.خب اینجا بحث کیفر رو باید در کنار بحث بخشش دید و بحث پاداش رو در کنار معصیتها تا به یک دید جامع رسید

یک سری کتب رو در اسرع وقت خدمتتون معرفی خواهم کرد.
آزاده جان بهتره که نظر من رو توی این موارد نپرسید..اما خوب گفتم توی همون کتاب هم در مورد صحت احادیث بحث شده..شما مثالی زدید که چندان هم دور از ذهن نیست..احادیث زیادی هستند که چندان با عقل و منطق جور در نمیان..حدیث جعلی هم زیاده...اما با مراجعه به قرآن نمیشه در مورد احادیث نظر داد..چون از دو مجرای مختلف میان این حرفها..
(27 خرداد 1391 09:06 ب.ظ)Azadeh69 نوشته شده توسط: [ -> ]آقای مسعود محترم ، سعیم اینه که مطالب از حد تجاوز نکنه لطفا اجازه بدید بحث ادامه پیدا کنه !!!

من کاری نکردم که مشکلی در بحث پیش بیاد!!! فقط میگم در کنار اینجا ، از سایت هایی که تخصصشون همینه هم استفاده کنید . اینجا تخصص اصلی مون کامپیوتره
(27 خرداد 1391 10:21 ب.ظ)arixooo نوشته شده توسط: [ -> ]اما با مراجعه به قرآن نمیشه در مورد احادیث نظر داد..چون از دو مجرای مختلف میان این حرفها..

چرا نمیشه ، منظورتون از دو مجرای مختلف چیه ؟

(27 خرداد 1391 10:27 ب.ظ)Masoud05 نوشته شده توسط: [ -> ]من کاری نکردم که مشکلی در بحث پیش بیاد!!! فقط میگم در کنار اینجا ، از سایت هایی که تخصصشون همینه هم استفاده کنید . اینجا تخصص اصلی مون کامپیوتره
عذر می خوام شاید لحنم جوری بود که فکر کردید شما را مزاحم دانستم ، نه اینطور فقط خواستم بگم ضوابط دستمه و سعی میکنم از حد تجاوز نکنم

(27 خرداد 1391 09:28 ب.ظ)sarbaz1214 نوشته شده توسط: [ -> ]اینکه "حق نداره"،لفظ جامعی بنظر نمیاد اما اگر فرد در بررسی یک چیز(در هر کاری) تمام جوانب لازم رو هم بدونه و هم لحاظ کنه کمتر به خطا میفته.برای اطلاع بیشتر به این لینک هم یه سری بزنید:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
آره خوندم ، اما تمام بحث این مطلب و شما اثبات یه حدیثه ! ، خیلی جالبه وقتی که با آیه ای از قرآن میشه راحت صحت و سقم حدیث را تشخیص داد ، دیگه اینهمه تحقیق و پژوهش چیه ؟ (البته می دونم شاید این برای همه احادیث بسط پیدا نکنه )
یه حدیث متواتر از پیامبر هست که میگه هرگاه حدیثی از ما به شما رسید آن را با کتاب خدا مطابقت دهید چناننجه برابر بود کلام ماست در غیراینصورت آن را دور بریزید !
خوب در مورد خیلی از موارد در قرآن آیه ای نیست..مثلا همون موردی که گفتید اصلا در تضاد نیست..یعنی شما از کجا میتونید بفهمید ثواب زیارت کربلا چقدره که بعد بیاید با آیه قرآن نقضش کنید که در قرآن اومده به همون اندازه صواب میگیرید..نه بیشتر؟؟
(27 خرداد 1391 10:41 ب.ظ)Azadeh69 نوشته شده توسط: [ -> ]
(27 خرداد 1391 10:21 ب.ظ)arixooo نوشته شده توسط: [ -> ]اما با مراجعه به قرآن نمیشه در مورد احادیث نظر داد..چون از دو مجرای مختلف میان این حرفها..

لطفا این حرفتون رو بیشتر توضیح بدید...این دو تا اصلا جدا نیستن و مجرای مختلف هم محسوب نمیشن.

تمام بحث این مطلب و شما اثبات یه حدیثه ! ، خیلی جالبه وقتی که با آیه ای از قرآن میشه راحت صحت و سقم حدیث را تشخیص داد ، دیگه اینهمه تحقیق و پژوهش چیه ؟ (البته می دونم شاید این برای همه احادیث بسط پیدا نکنه )
یه حدیث متواتر از پیامبر هست که میگه هرگاه حدیثی از ما به شما رسید آن را با کتاب خدا مطابقت دهید چناننجه برابر بود کلام ماست در غیراینصورت آن را دور بریزید !
احسنت،این فرمایش حضرت یکی از مبانی علم حدیث هستش.
تو پست قبلی هم یه صحبتی شد.
در کنار این فرمایش و اینکه گفتید با آیه ای از قرآن میشه راحت صحت و سقم حدیث را تشخیص دادباید مبانی دیگر رو هم دید و به یک دید همه جانبه رسید.
(28 خرداد 1391 01:34 ق.ظ)arixooo نوشته شده توسط: [ -> ]خوب در مورد خیلی از موارد در قرآن آیه ای نیست..مثلا همون موردی که گفتید اصلا در تضاد نیست..یعنی شما از کجا میتونید بفهمید صواب زیارت کربلا چقدره که بعد بیاید با آیه قرآن نقضش کنید که در قرآن اومده به همون اندازه صواب میگیرید..نه بیشتر؟؟

من اصلا کاری به اینکه ثوابش چه اندازه است ندارم ، از این آیه قرآنی میشه فهمید هر کاری یه روزی مورد بازخواست قرار می گیره حتی اگه اندازه ذره ای باشه ، حالا در این حدیث آمده که تمامی گناهان پاک ، حالا آیا این با این آیه تناقض نداره ؟
کجای قرآن چنین چیزی آمده ؟ هرجا که حرف از توبه آمده بعد از آن آمده که امیدوار باشید که خداوند غفور و رحیم است (جالبه یعنی باز صد در صدی نیست ، .ولی خدا امیدواری داده ) ، حتی در قرآن نیامده که حج برید تا از گناه مبرا بشید !!!!
خوب میشه گفت امامان هم مثل ماها بعضی وقتها برای تاکید روی کاری از آرایه ادبی اغراق استفاده میکردند...فکر کنم باید اصل مطلب رو گرفت و چندان دقیق نشد...معادله ریاضی نیست که بخوای همه چیزش جور دربیاد
درمورد صحت احادیث چیزی که میدونم اینه که حتی طلبه ها هم نمیتونن اونها را تشخیص بدهند و فقط افرادی که علم اون را خواندند میتونن طبق اسناد و مدارک و همچنین با بررسی عدم ضدیت اون با تفسیر و متن قران میشه تصمیم گرفت.و فقط کار افراد خبره در علوم حوزوی هست .
حالا که این مسئله حساس را میخواهید بدانید و نیاز به یک مرجع مطمئن هست به نظر من در وبسایتهای مربوط به علما این مسئله دنبال بشه نتیجه قابل اطمینان تری میشه گرفت.الان تقریبا اکثر مراجع تقلید معروفی که میشناسیم وبسایت دارند و پاسخگو هم هستند.وبسایتهای مرتبط باعلوم حوزوی هم وجود داره.در شهرهای بزرگ هم دفتر دارند برای مراجعه حضوری.
(28 خرداد 1391 08:38 ب.ظ)arixooo نوشته شده توسط: [ -> ]خوب میشه گفت امامان هم مثل ماها بعضی وقتها برای تاکید روی کاری از آرایه ادبی اغراق استفاده میکردند...

یعنی شما ایقدر مطمئنید که این حدیث درسته ؟ شما برای راویان حدیث هیچ احتمالی نمی دید و مطمئنید که این حدیث درسته و کار امامان رو تفسیر می کنید ؟ ( لطفا برداشت بد نشه من الان اصلا لحنم تند نیست Smile )

(28 خرداد 1391 08:52 ب.ظ)fatima1537 نوشته شده توسط: [ -> ]درمورد صحت احادیث چیزی که میدونم اینه که حتی طلبه ها هم نمیتونن اونها را تشخیص بدهند

یعنی همه احادیث ؟
خوب وقتی چنین ابزار سختی هست که اینقدر یه فرد مثله من به صحیح بودنشون مشکوکه و اثبات اون کار خیلی خیلی سختیه (البته از دید شما)، بهتر نیست که سراغ منبعی بریم که حتما مطمئن باشیم که درسته ؟ (قرآن )
صفحه‌ها: 1 2 3
لینک مرجع