تالار گفتمان مانشت
تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

صفحه‌ها: ۱ ۲ ۳
تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - Br2012 - 24 تیر ۱۳۹۰ ۰۱:۵۴ ب.ظ

یکی از سوالات مهم در نزد دانشجویان این می باشد که اعتبار مقالات چاپ شده در ژورنالها (مجلات) بالاتر است یا مقالات چاپ شده در کنفرانس‌ها (که اصطلاحا به مقالات چاپ شده در کنفرانس‌ها Proceedings میگویند). در پاسخ باید گفت که هر چند به طور کلی (بخصوص در کشور ما) اعتبار ژورنالها بالاتر از کنفرانس در نظر گرفته می شود اما این موضوع باید در نظر گرفته شود که مجلات و کنفرانس های زیادی وجود دارند و هر یک از آنها دارای درجه علمی خاص خود می باشند. بنابراین می توان گفت که شاید در بیشتر مواقع ژورنالها نسبت به کنفرانس‌ها برتری دارند اما کنفرانس های معتبری هم در دنیا وجود دارند که از بیش از هشتاد درصد ژورنالها معتبرتر می باشند و بخصوص برای دانشگاه های معتبر دنیا(در مشورتی که با چندین استاد دانشگاه های معتبر انجام شد) چاپ مقاله در بعضی کنفرانس‌ها از چاپ مقاله در خیلی از ژورنال‌ها مهم‌تر و معتبرتر می باشد. بنابراین بهترین روش، مقایسه دو به دو (یک ژورنال خاص با یک کنفرانس خاص) می باشد. در آینده چندین ژورنال معتبر را معرفی خواهم کرد و در مورد چگونگی تشخیص میزان اعتبار آنها توضیح خواهم دا


مقاله کنفرانسی چیست؟
در تعریف مقاله باید گفت که مقاله یک تحقیق هست که توسط یک یا چند نفر صورت میگیره که این تحقیق حرف تازه ای در موضوع خودش برای گفتن داره جایی که مقاله رو باید ارسال و پذیرفته بشه و بعد از پذیرفته شدن در صورت تمایل برای ارائه اون برید کنفرانس نام داره که این کنفرانس با یک اسم ممکن هست که هر سال یک کشور برگزار بشه یا ثابت باشه.
تقریبا در همه کنفرانس‌ها مقاله های پذیرفته شده در بعضی جورنال‌ها هم چاپ بشه(در صورت داشتن بار علمی بالا) و یا اینکه در کتابخانه های دیجیتالی همانند ieee(مخصوص برق و کامپیوتر) چاپ بشه که در حالت دوم معمولا کنفرانس‌ها یک هزینه ای برای چاپ میگیرن که بعد از این که به حساب کنفرانس هزینه واریز شد با یک فاصله حد اکثری ۲ ماه چاپ میشه

مقاله جورنالی چیست؟
در تعریف جورنال باید گفت که جورنال به صورت یک مجله هست که معمولا به صورت دوره ای چاپ میشه این دوره میتونه هفتگی‌، ماهانه‌، یا سالانه باشه که در اون چاپ از جورنال یک سری مقالات که دارای بار علمی خوبی هستن چاپ میشه.
باید بگم که چاپ کردن یک مقاله در جورنال معتبر زحمت بیشتری می خواد و خود جورنال هم در زمینه چاپ مقاله سخت گیری میکنه و ممکن چند بار به شما اشکالات مقاله رو اعلام و از شما بخواد که مقاله رو ویرایش کنید.اما برای چاپ مقاله در جورنال نیاز به پرداختن هزینه نداره.

اما خلاصه تفاوت‌ها کجاست:

۱-سختی ارائه ژورنال از مقاله بیشتر هستش (معمولا)
۲-برای چاپ مقاله نیاز به دادن هزینه هست(البته زیاد نیست هزینش)
۳-اعتبار جورنال از مقاله بیشتره (اما کنفرانس هم هست که از خیلی جورنال‌ها معتبر تره)


منتظر سوال هاتون هستیم و با کمال میل جوابگو
یا علی

RE: تفاوت بین جورنال و مقاله درچیست؟ - Br2012 - 24 تیر ۱۳۹۰ ۰۳:۲۰ ب.ظ

یه فایل پیدا کردم که خیلی جالب تفاوت این دو موضوع رو روشن کرده

RE: تفاوت بین جورنال و مقاله درچیست؟ - alime - 24 تیر ۱۳۹۰ ۰۳:۴۷ ب.ظ

ممنون از اطلاعاتتون‌، یک سوال ،چه کسانی می تونند مقاله بدن؟حتما باید دانشجو بود؟و یا از طرف دانشگاه خاصی؟

تفاوت بین جورنال و مقاله درچیست؟ - Br2012 - 24 تیر ۱۳۹۰ ۰۳:۵۶ ب.ظ

(۲۴ تیر ۱۳۹۰ ۰۳:۴۷ ب.ظ)alime نوشته شده توسط:  ممنون از اطلاعاتتون‌، یک سوال ،چه کسانی می تونند مقاله بدن؟حتما باید دانشجو بود؟و یا از طرف دانشگاه خاصی؟

نه دوست عزیز مهم نیست که دانشجو باشی یا وضعیت دیگه ای داشته باشی یکی از مقالات من زمانی بود که کارشناسیم تموم شده بود و دیگه به اسم دانشگاه نزدم

تفاوت بین جورنال و مقاله درچیست؟ - blackhalo1989 - 24 تیر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۵ ب.ظ

پس affiliation رو چی زدید؟

تفاوت بین جورنال و مقاله درچیست؟ - Br2012 - 24 تیر ۱۳۹۰ ۰۴:۵۰ ب.ظ

(۲۴ تیر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۵ ب.ظ)blackhalo1989 نوشته شده توسط:  پس affiliation رو چی زدید؟

سوال خوبی پرسیدید ممنون هر چند که من قراره در گام آخر آموزش مقاله بخشیو به این مباحث اختصاص بدم:

منaffiliation رو اون موقع چون دانشگاه قبلیم قبول نکرد که بخشی از هزینه رو بده مجبور شدم به اسم شرکت دوستم که در زمینه شبکه فعالیت داشت بزنم و مجبور شدم اسم اونو هم بزنم چاره ای نبود

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - Br2012 - 30 تیر ۱۳۹۰ ۰۴:۱۷ ب.ظ

انواع مجلات جورنال به لحاظ ساختار و محتوا

مجله‌ها (Journal) تقریباً مترادف با نشریه های ادواری(Periodicals) هستند. اما اصطلاح Journal بیشتر درباره نشریات تخصصی‌تر بکار برده می شود. غرض از Journal که از یک قرن و نیم پیش ماهیت مجله‌های علمی را تعیین کرد، این بود که ضمن نتیجه خاص به علوم طبیعی و مهندسی گزارش هایی درباره همه نوشه های علمی، ادبیات و هنر انتشار دهد. در آن زمان شیوه معمول معرفی کتاب، نقل قول مستقیم و انتخاب قطعاتی از بین آن بود. اوایل، شرح وقایع علمی در مرتبه دوم اهمیت داشت. رفته رفته گفتگو از تجربه های تازه در علوم طبیعی و کشف پدیده های نو در طبیعت جای بیشتری را به خود اختصاص داد. به بیانی دیگر مقالات موجود در مجلات اولیه، توصیفی و گزارشی از عملکرد‌ها و مشاهدات بودند. اما با گسترش و پیشرفت علوم و تکنولوژی در دو قرن گذشته، مقالات علمی نیز به موازات آن بسیار پیچیده شدند و در نتیجه، منجر به خلق استانداردهایی در مورد نظم و ساختمان مقالات در مجلات علمی، خصوصاً در قرن بیستم، گردید.

امروزه مقاله های مجله های علمی منبع عمده اطلاعات علمی هستند و در میان سایر مدارک علمی منزلتی خاص دارند. بطور کلی مقاله‌هایی که در مجلات به چاپ می‌رسند دقیق ترن وسیله موجود برای انتقال اطلاعات علمی هستند.

در مقایسه با کتاب، مقاله‌های مجلات با تأخیر کمتری به چاپ می رسند اما کمتر حاوی استنتاج های کلی هستند به همین دلیل به زودی کهنه می‌شوند. میزان کهنگی هم کتاب و هم مقاله به میزان رشد دانش در هر رشته علمی بستگی دارد.

مجلات علمی به عنوان یکی از ابزار های اطلاع رسانی علمی و بارور ساز صنعت محسوب می شوند چرا که از یک سو میان مجامع علمی و پژوهشگران ارتباط برقرار می کنند و از سوی دیگر علم را از بخش های دانشگاهی و تحقیقاتی به حوزه صنعت و تولید انتقال می‌دهند. و این ویژگی برجسته، یعنی برقراری تعامل بین موسسات نرم افزاری (تولید کنندگان فکر و دانش) و موسسات سخت افزاری (تولیدکنندگان کالا) ضرورت توجه بویژه به آنها را مضاعف می نماید.

انواع مقالات

گروه بندی مقاله های مجلات ممکن است از دو دیدگاه متفاوت صورت گیرد:

الف) از لحاظ طول نوشته؛ ب) از لحاظ نوع داده‌ها و چگونگی تدوین.

الف)در مورد طول نوشته نخستین پرسشی که به ذهن می رسد این است که آیا مطالب گرد آمده برای تدوین مقاله ای طولانی همراه با بحث و جزئیات، مناسب است یا تنها می توان گزارش کوتاهی از نتایج به دست آمده فراهم کرد. از سوی دیگر، با توجه به ویژگی‌ها و اهداف مجله مورد نظر آیا شرایط به گونه ای است که می بایست گزارش کامل بررسی را برای آن فرستاد، یا باید مقاله ای از ان استخراج کرد، یا در حد یادداشت ارتباطی(Communication Note) کفایت می کند. شرایط رشته موضوعی نویسنده نیز در این امر دخیل است.

ب) گروه بندی دیگری که مبتنی بر وضع داده‌های بررسی است مقاله های مجلات را به انواع: ۱) مقاله تحقیقی، ۲) مقاله تحلیلی، ۳) مقاله گردآوری و ۴) مقاله مروری تقسیم کرد.

مقاله تحقیقی
: به مقاله ای گفته می شود که برخاسته از پژوهش نوینی باشد که محقق خود انجام داده و متکی بر یافته های دیگران نیست.

مقاله تحلیلی: یا نظری. مقاله ای است که مولف با استفاده از منابع تحقیقی پیشین نظریه خاصی را در حوزه کار خود مطرح می کند. در چنین مقاله ای، معمولاً مولف نظریه ای نوین عرضه می کند ممکن است نویسنده با نگرشی انتقادی به بحث درباره نظریه های پیشین بپردازد در این صورت، مولف نظریه های موجود را مورد تحلیل قرار می دهد و با استدلال و بهره گیری از شواهد، برتری نظریه ای بر نظریه‌های دیگر نشان می دهد.

مقالع مروری: این نوع مقاله به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشته هایی می پردازد که قبلاً منتشر شده است. مولف از طریق مقوله بندی، یکپارچه سازی، و ارزشیابی متون منتشر شده پیشین سیر پیشرفت پژوهش‌های جاری را در جهت روشن کردن مسئله ای مشخص دنبال می کند.

مقاله گردآوری: در این نوع مقاله صرفاً گردآوری و انعکاس نقطه نظرهای مختلف مندرج در نوشته های مرتبط با موضوعی خاص میپردازد و در واقع کار جدیدی را عرضه نمی کند. چنین نوشته ای را نمی توان در واقع یکی از انواع مستقل مقاله علمی به حساب آورد.

نوع دیگری از مقالات، مقالات دایرةالمعارفی میباشند. این گونه مقالات با مقالات مجلات علمی تفاوت ماهوی دارند، مقاله علمی ممکن است گزارشی باشد از تحقیقی که اصلالتاً به صورت میدانی یا آزمایشگاهی انجام شده و حاصل آن در قالب مقاله ای تحقیقی برای سنجش و نقادی اهل فن در مجله درج گردیده است. در صورتی که مقالات دایرةالمعارفی مبتنی بر اسناد و مدارک و منابعی است که پیشاپیش موجود بوده و مورد جست و جو و بازاریابی قرار گرفته است. به همین دلیل مستند بودن در مقاله دایرةالمعارفی اصیل ترین رکن بشمار می‌رود.

تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - masoudkhan - 15 شهریور ۱۳۹۰ ۰۲:۱۴ ب.ظ

ممنون بابت اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتید
یک سوال دارم
در هیئت های علمی و ارکان‌ها و برنامه هایی که عنوان میشه (اغلب برای گرفتن یک درجه یا پست مثل همین هیئت علمی)
کدوم یک از این دو نوع مقاله اولویت دارند چه در ایران و چه در خارج ؟
مثلا می گن فلان دکتر یا نویسنده ۱۰ تا مقاله داره

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - Br2012 - 15 شهریور ۱۳۹۰ ۰۵:۱۶ ب.ظ

(۱۵ شهریور ۱۳۹۰ ۰۲:۱۴ ب.ظ)masoudkhan نوشته شده توسط:  ممنون بابت اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتید
یک سوال دارم
در هیئت های علمی و ارکان‌ها و برنامه هایی که عنوان میشه (اغلب برای گرفتن یک درجه یا پست مثل همین هیئت علمی)
کدوم یک از این دو نوع مقاله اولویت دارند چه در ایران و چه در خارج ؟
مثلا می گن فلان دکتر یا نویسنده ۱۰ تا مقاله داره

ببین در مجموع اعتبار جورنال‌ها از مقالات کنفرانس‌ها بیشتره (در حالت کلی) اما ممکنه کنفرانسی هم باشه که اعتبارش از خیلی جورنال‌ها بیشتر باشه و داخل و خارج هم به همین شکله.
پس قاعدتا برای این جور استخدام‌ها داشتن جورنال بیشتر به چشم میاد و این که موضوع اون جورنال‌ها چقدر به بخشی که می خواد عضو باشه نزدیک هست حالا این بخش میتونه هیئت علمی یه گروه درسی باشه یا حتی پذیرش برای phd دانشگاه های داخل یا خارج

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - fresh - 19 فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۴۳ ب.ظ

لطفا تفاوت paper,article,reviwe را مشخص کنید

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - Br2012 - 19 فروردین ۱۳۹۱ ۰۶:۰۱ ب.ظ

(۱۹ فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۴۳ ب.ظ)fresh نوشته شده توسط:  لطفا تفاوت paper,article,reviwe را مشخص کنید

این سه تایی که عنوان کردی که قابل مقایسه کردن نیستن و از هم جدان
اما article و paper که هر دو به معنی مقاله ای هستند که یا در جورنال و یا در کنفرانس ببه چاپ رسیده
اما reviewمربوط به مقاله ای هست که برای یک جورنال فرستاده شده و داورا بعد از بررسی اونو ریجکت کردن اما ایرادای مقاله رو مطرح کردن و از شما خواستن که ایرادارو رفع کنی و دوباره بفرستی

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - setaiesh - 25 فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۱۹ ق.ظ

و معنی survey چیه؟

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - Br2012 - 25 فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۰۸ ب.ظ

(۲۵ فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۱۹ ق.ظ)setaiesh نوشته شده توسط:  و معنی survey چیه؟

تحقیق جامع و کاملی از کارهای صورت گرفته در گذشته و همچنین کار هایی که اخیرا در رابطه با جنبه های مختلف یک موضوع صورت گرفته رو survey میگن.
برای انجام یک survey شما باید مراجع زیادیرو مطالعه کنید از کتاب گرفته تا مقالات معتبر...

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - blackhalo1989 - 25 فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۲۳ ب.ظ

(۲۵ فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۰۸ ب.ظ)Br2012 نوشته شده توسط:  
(25 فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۱۹ ق.ظ)setaiesh نوشته شده توسط:  و معنی survey چیه؟
تحقیق جامع و کاملی از کارهای صورت گرفته در گذشته و همچنین کار هایی که اخیرا در رابطه با جنبه های مختلف یک موضوع صورت گرفته رو survey میگن.
برای انجام یک survey شما باید مراجع زیادیرو مطالعه کنید از کتاب گرفته تا مقالات معتبر...
اگه برای درس سمینار خوب کار کنید میتونید ازش یه survey در بیارید.

RE: تفاوت مقاله جورنالی و مقاله کنفرانسی در چیست؟ - sina_bhh - 26 فروردین ۱۳۹۱ ۱۱:۵۰ ب.ظ

میشه بگید که Invited article به چه معنی هستش ؟؟