زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۱:۴۴ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

معرفی اساتید معاصر ایران در رشته های مختلف

ارسال:
۱۰ شهریور ۱۳۹۱, ۰۸:۴۷ ب.ظ
معرفی اساتید معاصر ایران در رشته های مختلف
چون معمولا" در ایران افراد تا وقتی زنده هستند شناخته نمیشوند، بنظرم رسید این تاپیک ایجاد بشه تا حداقل در هر رشته ای هر کس استاد بزرگی و معاصری را میشناسه معرفی کند. البته برای اساتید کامپیوتر و برق که در حوزه کاری این انجمن هستند میتونید برای هر استاد تاپیکی باز کنید.

دکتر ناصر کاتوزیان (رشته حقوق)

[تصویر:  45905012875310207596.jpg]
متولد: ۱۳۱۰. تهران، محله دردار. دوران ابتدایى اش را در دبستان اقبال در خیابان «شهباز» به اتمام رسانده و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طى مى کند و پس از نقل مکان به خیابان «آب منگل» در خیابان رى در همان دبیرستان مى ماند تا اتمام این دوران. دکتر کاتوزیان با کلاس پنجم نظام قدیم رشته علمى را دنبال مى کند و در کلاس ششم آن زمان رشته ادبى را انتخاب مى کند، در همان رشته ادبى در ایران شاگرد اول مى شود و موفق به دریافت مدال درجه ۲علمى براى اولین بار در ایران مى شود. همین دریافت مدال مشوق او مى شود براى ادامه تحصیل. او با انتخاب رشته حقوق تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه مى دهد و در این رشته موفق به کسب مدال درجه یک علمى این رشته مى شود. با فوت پدر در سال دوم دانشگاه ضربه بزرگى به دکتر کاتوزیان وارد مى شود و این ضربه باعث مى شود تا او از رفتن به وزارت امورخارجه پشیمان شود و رشته قضا را انتخاب کند. او در این رشته در مقاطع مختلف تا دکترا همواره با عنوان شاگرد اولى فارغ التحصیل مى شود و رساله اش را در سال ۱۳۳۹ باعنوان «وصیت» به پایان مى رساند و به دفعات متعدد به کشورهاى فرانسه و انگلیس و آمریکا سفر مى کند. در آنجا غور و تفحص بسیار مى کند. با این حال علاقه وافر او به فقه باعث مى شود تا مطالعات فراوانى را هم در این زمینه داشته باشد. همین امر باعث مى شود تا زبان عربى را به همان اندازه بداند که در زبان فرانسوى و انگلیسى متبحر شده بود. در سال ۱۳۳۲ اولین مقاله استاد در مجله کانون وکلاى آن زمان به چاپ مى رسد و سلسله مقالاتش در این باره ادامه پیدا مى کند تا اولین کتاب او تحت عنوان «وصیت همزمان» با اتمام دوره دکترى به چاپ برسد. دکتر ناصرکاتوزیان اولین دانشجوى ایرانى است که موفق به اخذ مدرک دکتراى حقوق در ایران و دانشگاه تهران شده است. او در سال ۱۳۳۳ در سن ۲۳سالگى ازدواج مى کند که حاصل آن دو فرزند پسر است که یکى از آنها دکتراى روانشناسى بالینى و دیگری در رشته الکترونیک تحصیل کرده اند و هر دو در حال حاضر مقیم آمریکا هستند.
دکتر کاتوزیان حدود ۴۰ سال در دانشگاه تهران بتدریس دروس حقوق اشتغال داشته و بسیاری از اساتید این رشته دانشجوی او بوده اند و در دانشگاههای مختلف سالهاست کتب او را تدریس میکنند.
از دکتر ناصر کاتوزیان تاکنون ۴۵ جلد تالیف و تحقیق منتشر شده است که حجم برخی ازآنها به ۹۰۰ صفحه مى رسد. برخی کتب او هم اکنون به چاپ سی ام رسیده است.
مقالات متعددی از دکتر کاتوزیان در زمینه های مختلف علم حقوق در مجلات داخلی و خارجی بچاپ رسیده است.


از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ............ یادگاری که در این گنبد دوار بماند..
.
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: blackhalo1989 , Pakzad , انرژی مثبت , SaMiRa.e , Sunshine Off , یاقوت سرخ , esi , Helmaa , fatemeh85 , homa , unique_as14 , watson , rascal1364 , Studious , عاصفه , Parva , mohammadali1990 , sina_bhh , hmd1 , banozk
ارسال:
۱۱ شهریور ۱۳۹۱, ۱۰:۰۵ ق.ظ
معرفی اساتید معاصر ایران در رشته های مختلف
استاد پرویز شهریاری (ریاضیات)

[تصویر:  21135627509658273210.jpg]
میخواستم از اساتید معاصر که در قید حیات هستند بیشتر صحبت بشه . ولی مرحوم شهریاری در بین کسانیکه علیرغم کمک به علم در این کشور خیلی گمنام مانده اند مرا وا داشت تا در مورد ایشان هم پستی بگذارم.
پرویز شهریاری در دوم آذر‌ماه ۱۳۰۵ در محله دولت‌خانه کرمان چشم به جهان گشود. پدرش شهریار، روزمزد و دهقان‌زاده بود . مادرش «گلستان» نیز دهقان‌زاده بود وهردو زرتشتی مذهب.
دوران کودکی استاد پرویز شهریاری در فضایی وهم آلود که فقر سایه سنگین خود را برآن گسترده بود گذشت. فقری فرهنگی و مالی که پنج خواهر و برادر و پدر او را به دلیل غذایی و عدم حضور پزشک در کرمان آن زمان، از او گرفته بود .
شهریار دهقان (پدر استاد شهریاری) در اواخر سال ۱۳۱۵ به خاطر درگیری با مالک از کار اخراج شد و در کارخانه ریسندگی «خورشید» که حیات خود را تازه در کرمان آغاز کرده بود مشغول کار شد .
ورود به فضای بسته، پرغبار و بی روح سالن ریسندگی، دهقان‌زاده پرورده در دامن طبیعت را به سمت بیماری سوق داد و سرانجام در زمستان ۱۳۱۷ در سن ۴۶ سالگی به خاطر تجویز داروی اشتباه، وی را گرفتار مرگ زود هنگام کرد.
پس از فوت پدر ، پرویز با یک خواهر بزرگتر و دو برادر کوچکتر و مادری که سرپرست واقعی خانواده بود، باقی ماند. هرچند سرپرستی ظاهری بچه‌ها به عهده پرویز گذاشته شد، اما سرپرست واقعی آنها شیرزنی بود به نام «گلستان» که برای ادامه تحصیل و زندگی بچه‌ها به انجام کارهای سخت از قبیل پنبه ‌پاک‌کنی، پشم‌ریسی و بادام‌شکنی روی کرد تا فرزندان خود را به عالی‌ترین مدارج علمی برساند تا جامعه علمی و فرهنگی ایران به حضور پرویز شهریاری ببالد.
استاد پرویز شهریاری تا سال سوم دبیرستان را در ایرانشهر گذراند و وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در خرداد ۱۳۲۳ فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به تهران رفت. در تهران در سال ۱۳۳۲ در رشتهٔ ریاضی در دانشکدهٔ علوم دانشگاه تهران و دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت‌معلم تهران کنونی) فارغ‌التحصیل شد. یکسال در شیراز معلم بود. بعد در سال ۱۳۳۳ به تهران آمد. آن روزها در دبیرستان اندیشه و دبیرستان‌های مربوط به گروه فرهنگی خوارزمی درس می‌داد. در دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران، در کلاس‌های روزانه و شبانهٔ دانشگاه تربیت معلم و در اراک در مدرسهٔ عالی علوم اراک هم مشغول بود.
پرویز بجهت اینکه پرورده دردهای اجتماعی بود و در سالهای اواخر دهه بیست در ایران نیز مثل بسیاری از کشورها ، تبلیغات در مورد مارکسیست موج میزد وی جذب حزب توده ایران شد و بهمین جهت در سال ۱۳۲۸ (بعد از ترور محمدرضا پهلوی)برای اولین بار به زندان افتاد.با توجه باینکه هم بندیهایش زبان روسی میدانستند او در زندان زبان روسی را بخوبی فرا گرفت و این کمک بزرگی باو در آینده در ترجمه کتب ریاضی مختلفی نمود.
او در سال ۱۳۲۹ از زندان آزاد شد و سال بعد از آن یک دوره کتاب ریاضی برای اول دبیرستان تالیف کرد. وی در سال ۱۳۳۳ در شیراز مجددا" دستگیر شد و ده روز را در زندان شیراز گذراند. در سال ۱۳۳۴ به تهران بازگشت و در تیر ماه همان سال ازدواج کرد.
پرویز شهریاری اولین موسس کلاس کنکور در ایران است.او موسس گروه فرهنگی خوارزمی بود.پرویز مجددا" در سال ۳۴ تحت تعقیب قرار گرفت و مجبور شد برای تامین هزینه زندگی با نام مستعار احمدی در دبیرستانهای تهران مشغول تدریس شود . در سال ۱۳۳۵ پسرش بنام شهریار بدنیا آمد و در آذرماه همان سال همراه با خانواده اش در خانه اش در نارمک ۴۰ روز بازداشت خانگی شد و بعد از آن خودش مجددا" روانه زندان شد.پرویز بجهت مسائل سیاسی مکررا" زندان را در دوره های مختلف تحمل کرد.
در سال ۱۳۴۲ تدریس در دانشکده فنی ، دانشگاه تهران و دانشسرای عالی را آغاز کرد. وی در پاییز ۱۳۴۲ انتشارات خوارزمی را با جمع کردن ۱۷۰ معلم تاسیس کرد و خودش رئیس هیئت مدیره شد.فعالیتهای علمی او در این سالها اوج گرفت : ۴۹-۱۳۴۲ انتشار مجله سخن علمی وفنی ، ۴۶-۱۳۴۵ مجله مسائل دانشگاهی ایران، در سال ۵۳ مدرسه علوم عالی اراک را تاسیس کرد. از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۱ ، هفتاد شماره مجلات آشتی با ریاضیات و آشنایی با ریاضیات را منتشر کرد.
در فروردین ۱۳۷۴ در بیست و ششمین کنفرانس آموزش ریاضی کشوردر کرمان و در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه اصفهان از وی تجلیل شد.در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹) که سال جهانی ریاضی بود در جاهای مختلف از زحمات او تقدیر شد.در سال ۱۳۸۰ دانشگاه کرمان به او دکترای افتخاری ریاضی اعطا کرد. در کشورهای خارجی نیز مراسم نکوداشت مختلفی برای او انجام شد.
حاصل زندگی مشترک وی ۵ فرزند بود که یک فرزند وی در ۸ سالگی بر اثر تصادف فوت کرد.
شهریاری موسس مدارس خوارزمی و مرجان است . شاید آخرین فعالیت وی از این نوع تاسیس و ثبت بنیاد فرهنگی پرویز شهریاری در سال ۱۳۸۴ است. در سال ۱۳۸۷ وی بعنوان برترین ریاضیدان زنده ایران از سوی انجمن ریاضی ایران معرفی شد.
ازشهریاری ۲۵ جلد کتاب تالیف و ترجمه در مورد مباحث مختلف ریاضی و ترویج این علم به رشته تحریر در آمده است.وی در گروه تالیف دوره کتابهای درسی ریاضی دبیرستان از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۴ بود.همچنین در گروه تالیف ریاضیات راهنمایی و دبیرستان از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۲ بود. وی همچنین ۳۳ مورد تالیف و ترجمه در آموزش مبحثی ریاضیات دارد . همچنین ۳۱ جلد مجموعه مسائل ریاضی شامل مسائل مختلف المپیادهای ریاضی، کمک آموزشی و کتاب کنکور بصورت ترجمه و تالیف و مشترک با دوستان وی از کارهای اوست.کتابهای سرگرمی ریاضی، سرگرمیهای جبر و سرگرمیهای هندسه از کتابهای دیگر اوست.او مترجم ۹ جلد کتاب رمان هم هست. شاید کتاب داستانهای علمی آیزاک سیموف و باد و باران(دوجلد) معروفترین انها باشد. از جملات معروف اوست که :"جهانی که در آن انسان باشد ولی ریاضیات نباشد قابل تصور نیست. "
استاد پرویز شهریاری " سرانجام در ۸۶ سالگی و در ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ به علت مشکل تنفسی در بیمارستان جم تهران زندگی را بدرود گفت و در عصر همان روز در آرامگاه قصر فیروزه زرتشتیان واقع در شرق تهران در حضور جمعی از دوستدارانش به خاک سپرده شد.وی بیش از ۵۰ سال با تدریس ، تالیف ، ترجمه ، تاسیس دبیرستان و مراکز آموزشی به آموزش ریاضیات در این کشور خدمت کرد.

شخصا" از دبیرستان با کتابهای وی آشنا شدم و واقعا" آموزش ریاضی او بی نظیر است. روحش شاد.


از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ............ یادگاری که در این گنبد دوار بماند..
.
۷
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: homa , Helmaa , انرژی مثبت , SaMiRa.e , unique_as14 , Pakzad , blackhalo1989 , watson , rascal1364 , iMohammad , vahidzolf , Studious , عاصفه , mohammadali1990 , Xilinx , sepidsal , sina_bhh , baran , MajidManesht2012 , hmd1 , banozk
ارسال:
۱۱ آذر ۱۳۹۱, ۱۰:۴۰ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ۱۱:۲۶ ب.ظ، توسط Studious.)
معرفی برترین جغرافیدان جهان استاد حسن گنجی
محمد حسن گنجی در سال ۱۲۹۱ در شهرستان بیرجند به دنیا آمد.
پدر وی، ابوتراب مدتها نایب الحکومه شهر قاین بود. ‎افراد خانواده وی در خدمت امرای قاینات (بیرجند) یعنی ‏خاندان علم بودند.
پدرش به‎ ‎کشاورزی و دامپروری اشتغال داشت. وی سه برادر و دو خواهر داشت که چهار نفر‎ ‎آنها در مدارس محلی بیرجند به تدریس اشتغال‎ ‎داشتند.
وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود گذراند و پس از آن برای ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کرد. در تهران به دارالمعلمین عالی رفت و در‎ ‎رشته تاریخ و جغرافیا تحصیل کرد و به درجه کارشناسی ‏نائل آمد.
سپس در حدود سال ۱۳۱۲ به‎ ‎عنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شد و در دانشگاه ویکتوریا منچستر انگلستان به تحصیل ادامه داد و در سال ۱۳۱۷، لیسانس تخصصی خود را در جغرافیا اخذ کرد.
در سال دوم ماندن درانگلستان بود که پس از یک‎ ‎‏‌سال مطالعه و بررسی رشته‌های گوناگون، ‏تصمیم خود را گرفت که در زمینه جغرافیا‎ ‎کار کند و از آن زمان تاریخ برای او در درجهٔ دوم اهمیت ‏قرارگرفت.
گنجی در آن سال در‎ ‎گروه تخصصی جغرافیا در دانشگاه منچستر نام‌نویسی کرد و پس از چهارسال ‏توانست لیسانس‎ ‎تخصصی و ممتاز در جغرافیا‎ ‎را به دست آورد که برابر کارشناسی‌ارشد به‎ ‎شمار می‌آید.
وی دلیل گرایش خود را به جغرافیا و به ویژه هواشناسی، دو رویداد‎ ‎خشکسالی و سیلی می‌داند که ‏در روزگار کودکی و نوجوانی در زادگاهش رخ داد و باعث‎ ‎آسیب زیادی به روستاییان شده بود.
وی در سال ۱۳۳۱ مجددا با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا شد و مدرک دکتری خود را در رشته جغرافیا، از دانشگاه کلارک دریافت کرد. پایان نامه دکتر گنجی درباره آب و هوای ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسیده‌است.
دکتر گنجی از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت و به اولین شخصی که جغرافیای نوین را وارد برنامه‌های دانشگاهی کرده‌است، شناخته می‌شود. وی با درجه استادی در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد.
وی مراحل دانشگاهی را از دبیری تا معاونت دانشگاه طی کرده و در سال ۱۳۵۴ با اخذ درجه استادی ممتاز بازنشسته شده‌است.
وی از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۷ مدیریت اداره کل هواشناسی را عهده‌دار بود و به عنوان بینانگذار سازمان هواشناسی ایران نیز شناخته می‌شود.

وی در دهه ۴۰ شمسی ریاست منطقه آسیا را در سازمان هواشناسی عهده‌دار بود و از همان سال رابطه خود را با همان سازمان حفظ کرد. از دکتر گنجی چندین کتاب از جمله اطلس اقلیمی ایران و بیشتر از ۱۰۰ مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شده است.
وی علاوه بر مدیریت گروه جغرافیا، ‏ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت‎ ‎دانشگاه تهران، پیش از انقلاب اسلامی، ریاست اداره کل هواشناسی ایران و ریاست هواشناسی‎ ‎منطقه آسیا را نیز بر عهده داشته است‎.
دکتر ‏گنجی از سال ۱۳۶۴ با مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، همکاری کرد و از سال ۱۳۷۰ به عنوان مشاور رئیس دانشکده علوم زمین با دانشگاه شهید بهشتی همکاری‏‎ ‎داشته است.
استاد گنجی در زمان جنگ در ستاد بسیج مسئولیت بررسی و ارزیابی نقشه جبهه‌های جنگ را بر عهده داشت. علاوه بر این از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ مشاور رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح‎ بود و از سال ۱۳۷۳ نیز با سمت مشاور دانشکده علوم زمین‏‎ ‎دانشگاه شهید بهشتی در طراحی و ‏اجرای برنامه‌ها مشارکت داشته‌است.

وی در بیست و نهمین کنگره ‏اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در کره‎ ‎جنوبی در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان ‏برجسته جهان شناخته شد و‎ ‎سازمان هواشناسی جهانی، جایزه علمی سال ۲۰۰۱ خود را به وی اعطا ‏کرد.
ایشان‎ ‎همچنین دارای نشان درجه سه در خدمات دولتی را دریافت کرده‌است. دکتر گنجی از اوایل‎ ‎انقلاب ‏تا قبل از مرگ بیش از ۶۳ لوح تقدیر از مراکز آثار و مفاخر علمی، چهره‌های‏‎ ‎ماندگار، انجمن‌های علمی ‏جغرافیایی و دانشگاه‌ها دریافت کرده‌است.
برخی از مربیان و استادان‎ ‎دکتر گنجی عبارتند از: میرزا احمد نراقی، شیخ ‏احمد سلیمانی‎ ‎نراقی، کلنل علینقی وزیری، مفیدالملک، سیدرضی حسین (ناظم هندی)، عباس اقبال‏‎ ‎آشتیانی، ‏ماژور مسعودخان کیهان، بدیع‌الزمان فروزانفر، سیدمحمدکاظم عصار، دکتر‎ صادق رضازاده شفق، ‏عبدالحسین شیبانی وحیدالملک، دکتر عیسا صدیق، دکتر اسدالله‎ ‎بیژن و‎...

استاد گنجی
دکتر گنجی دارای چندین کتاب و بیش از یکصد مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی بود.
استاد در بیست و نهمین کنگره اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در کره جنوبی در سال ۲۰۰۰ به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان برجسته جهان و در سال ۲۰۰۱ به عنوان مرد علمی جهان در حوزه هواشناسی برگزیده شد.
زنده یاد استاد گنجی همچنین حدود ۱۵ سال با دایره‌المعارف اسلامی همکاری کرده است. وی عضو‌مادام العمر انجمن جغرافیای انگلستان و عضو سابق انجمن سلطنتی مردم شناسی انگلستان و ایرلند، عضو هیات تحریریه دایره‌المعارف بریتانیا، عضو افتخاری انجمن آمریکایی پیشرفت علوم، عضو انجمن جغرافیایی آسیا و آفریقا، عضو کمیته ملی آبشناسی (یونسکو)، عضو کمیسیون همکاری فرهنگی ایران وفرانسه (دانشگاهی)، عضو کمیته جغرافیای فرهنگستان ایران، عضو شورای عالی جغرافیایی وابسته به سازمان جغرافیایی کشور، رییس اولین کنگره جغرافیدانان ایران در سال۱۳۵۲ و ریس اولین انجمن جغرافیدانان ایران (طی سالهای۱۳۵۷-۱۳۵۳) بود.

امام علی علیه السلام:
فرصت ها همچون ابر در گذرند پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید
۲
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: mohammadali1990 , Fardad-A , SaMiRa.e , saho , hmd1 , banozk
ارسال:
۱۳ آذر ۱۳۹۱, ۰۱:۴۳ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳ آذر ۱۳۹۱ ۰۱:۴۴ ق.ظ، توسط esi.)
معرفی اساتید معاصر ایران در رشته های مختلف
زندگینامه پروفسور لطفی‌زاده

پروفسور «لطفی‌زاده» که در جهان علم به پروفسور «زاده» مشهور است در سال ۱۹۲۱ در شهر باکو در جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. مادرش پزشکی روس و پدرش روزنامه‌نگار ایرانی اهل اردبیل بود. او در سن ۱۰ سالگی همزمان با حکومت دیکتاتوری استالین و در اثر شیوع قحطی در سال ۱۹۳۱، به همراه خانواده مجبور به مراجعت به خانه پدری‌ شد و در تهران زندگی جدیدی را شروع کرد. لطفی‌زاده در کالج البرز تهران تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و در کنکور سراسری، مقام دوم را کسب کرد. او در سال ۱۹۴۲ رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران را با موفقیت به پایان رساند و هنگام جنگ جهانی دوم برای ادامه تحصیلات به امریکا رفت و دوره فوق‌لیسانس مهندسی برق را در انستیتوتکنولوژی ماساچوست (MIT) گذراند. سپس در سال ۱۹۴۹ موفق به دریافت درجه دکترای خود از دانشگاه کلمبیا شد و در فاصله سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸، ریاست دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی را عهده‌‌دار بود. در سال ۱۹۶۵ وی تئوری و منطق فازی‌ را پایه‌گذاری کرد و در یک مقاله علمی، مفهوم مجموعه فازی را بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد. بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی، او منطق انسانی و زبان طبیعت را وارد ریاضی کرد. اگر در‌ ریاضی، دو رنگ سیاه و سفید را صفر و یک تصور کنیم، منطق ریاضی، طیفی جز این دو رنگ سفید و سیاه نمی‌بیند و نمی‌شناسد، ولی در مجموعه‌های نامعین منطق فازی، بین سیاه و سفید مجموعه‌ای از طیف‌های خاکستری هم لحاظ می‌شود و به این طریق فصل مشترک ساده‌ای بین انسان و کامپیوتر به ‌وجود می‌آید. پس از این معرفی، بیش از ۱۵ هزار مقاله علمی توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازی و کاربردهای گسترده آن،‌‌ در نشریات علمی منتشر شد و در حدود ۳ هزار درخواست ثبت اختراع در این زمینه در کشورهای مختلف به‌ عمل آمد.
این منطق اولین بار در سال ۱۹۷۴ در اروپا برای تنظیم دستگاه تولید بخار در یک نیروگاه، کاربرد عملی پیدا کرد. با پیشرفت چشمگیر ژاپن در عرصه وسائل الکترونیکی، در سال ۱۹۹۰ کلمه «فازی» در آن کشور به عنوان «کلمه سال» شناخته شد. امروزه ۱۲ ژورنال علمی دنیا که در عناوین آن‌ها کلمه «فازی» دیده می‌شود به چاپ می‌رسد. پروفسور لطفی‌زاده به طور رسمی از سال ۱۹۹۱ بازنشسته شده و مقیم سانفرانسیسکو‌ است. وی به‌ هنگام فراغت به سرگرمی محبوبش عکاسی می‌پردازد. تاکنون شخصیت‌های معروفی همچون روسای جمهور امریکا، ترومن و نیکسون، رو به دوربین وی لبخند زده‌اند. سرگرمی دیگر لطفی‌زاده «Hi-Fi» است. او در اتاق نشیمن خود بیست و هشت‌ بلندگوی حساس تعبیه کرده تا به موسیقی کلاسیک گوش کند. او در فاصله سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۱ میلادی چهارده دکترای افتخاری از دانشگاه‌های فرانسه، آلمان، ایالا‌ت متحده، کانادا، اسپانیا، آذربایجان، چک و لهستان دریافت کرده است. همچنین موفق به کسب بیش از ده مدال و نشان افتخار و حدود پانزده جایزه بین‌المللی از موسسات علمی جهان، به ویژه انجمن بین‌المللی مهندسان برق و الکترونیک، IEEE شده است. از آخرین افتخارات وی می‌توان به کسب بیش از ۱۲ دکترای افتخاری و جایزه دیگر در چهار سال اخیر اشاره کرد. او در سخنرانی خود در دانشکده فنی برلین در سال ۲۰۰۵، مطالبی را در مورد اوضاع مهاجران در کشورهای غربی بیان کرد: «می‌خواهم مقایسه‌ای کنم بین جامعه ایرانی‌ها در امریکا، کانادا و آلمان. یک فرق اساسی این است که ایرانی‌های مقیم کانادا برای دولت کار می‌کنند. ولی آنچه در برلین متوجه شدم، این است که ایرانی‌ها یا در صنایع و یا در دانشگاه‌ها کار می‌کنند و ندیدم که یک ایرانی در استخدام دولت آلمان باشد. به گمان من این موضوع مربوط می‌شود به این‌که آلمان یک جامعه سنتی است و یک فرق اساسی‌ بین خارجی‌ها و آلمانی‌ها وجود داشته و دارد. این مسئله فقط مربوط به آلمان نیست، مربوط به تمام کشورهای اروپایی است». به نظر او امروزه اوضاع در کانادا و امریکا عوض شده است ولی مهاجران همچنان با محدویت در ارتقای اجتماعی، مانند ریاست بر یک دانشگاه معتبر، مواجهند.
نظر او در مورد ملیتش چنین است: «مهم نیست که من امریکایی هستم یا روس یا ایرانی یا آذربایجانی و یا هر جای دیگر، من از همگی این فرهنگ‌ها تاثیر گرفته‌ام و احساس آرامش و راحتی از همگی آنان دارم. سرسختی، کله‌شقی و نترسیدن از گرفتار شدن در مباحثه عادت بسیاری از ترک‌هاست. این هم قسمتی از شخصیت من است. من می‌توانم بسیار سرسخت باشم. این همان چیزی است که برای من در راه خلق منطق فازی‌ مفید بوده است».

منبع :

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

حرفی برای گفتن نیست .... باید تلاش کرد وبس .
۲
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: mohammadali1990 , Fardad-A , SaMiRa.e , Studious , انرژی مثبت , GAMA , baran , pegetive , hmd1 , banozk


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  پیشنهاد نام برای سلسه گفتگوها با افراد مختلف Doctorwho ۰ ۱,۳۹۲ ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹ ق.ظ
آخرین ارسال: Doctorwho
  بررسی وضعیت کار و درآمد گرایشهای مختلف. عزیز دادخواه ۱ ۲,۴۲۶ ۰۴ دى ۱۳۹۸ ۰۱:۱۲ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
  آیا کسایی که رشته شرایط خاص قبول شدن شانس قبولی برا رشته های انتخابی قبل اونو ندارن؟؟ mahyar12 ۱۹ ۱۲,۱۱۷ ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹ ق.ظ
آخرین ارسال: Mokhtar021
  اهمیت طراحی سایت در کسب و کارهای مختلف moona70 ۲ ۳,۰۳۱ ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ۰۶:۵۶ ب.ظ
آخرین ارسال: mez1
  بخش های مختلف ( آزمون IELTS) sanjeshmoshaveran ۰ ۱,۸۸۲ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ ۰۲:۲۵ ب.ظ
آخرین ارسال: sanjeshmoshaveran
Question درخواست معرفی راه‌های مختلف مهاجرت deuxshiri ۳ ۴۹ ۲۶ دى ۱۳۹۶ ۰۱:۴۲ ب.ظ
آخرین ارسال: Behnam‌
  نحوه انصراف از انتخاب رشته یا کد رشته Sepideh96 ۳ ۶,۱۳۶ ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۰۱:۱۱ ب.ظ
آخرین ارسال: pioneer01
  درخواست منبع برای دروس شبکه های کامپیوتری پیشرفته و مدار منطقی (کد ۲۳۵۸) حمیده محمدی ۵ ۹,۵۲۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ۰۱:۱۸ ب.ظ
آخرین ارسال: gncooeler
  درخواست معرفی کتابی در زمینه UML Msccom ۱۰ ۹,۲۲۳ ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ ۰۶:۵۱ ق.ظ
آخرین ارسال: fa.jamali
  تمام قبولی های علوم کامپیوتر ارشد ۹۱ مانشت به همراه pdf کارنامه‌ها Parva ۴ ۷,۸۳۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ۰۵:۰۳ ب.ظ
آخرین ارسال: pave

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close