زمان کنونی: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳, ۰۸:۱۸ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

TCP رنو (راس کوروس) سوال آی تی ۹۴

ارسال:
  

Saman پرسیده:

TCP رنو (راس کوروس) سوال آی تی ۹۴

خواهش میکنم هر کس بلده اینو جواب بده
پوران پژوهش که پاسخ نداده و فقط این دو پروتکل رو توضیح داده و پارسه هم حس میکنم پیچونده.
پاسخی به جز این ها خواهشن.

TCP Reno فایلی را به ۳۲ بسته تبدیل کرده و برای مقصدی ارسال میکند.چنانچه بسته ی ۲۷ ام به مقصد نرسد چند RTT زمان صرف ارسال فایل خواهد شد.RTTزمان رفت و برگشت بین مبدا و مقصد است. سطح آستانه پنجره ازدحام را در "مرحله شروع آهسته" ۴ در نشر بگیرید


گزینه ها به ترتیب ۸ و ۹ و ۱۱ و ۱۲/

پاسخ پارسه ۹ هست.

با تحلیل پاسخ بدید سپاس.

سوال مربوط به اواخر لایه انتقال از کتاب کوروس هست
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۴
ارسال:
  

sixsixsix پاسخ داده:

RE: TCP رنو (راس کوروس) سوال آی تی ۹۴

(۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۱۹ ب.ظ)samanbeigmiri نوشته شده توسط:  خواهش میکنم هر کس بلده اینو جواب بده
پوران پژوهش که پاسخ نداده و فقط این دو پروتکل رو توضیح داده و پارسه هم حس میکنم پیچونده.
پاسخی به جز این ها خواهشن.

TCP Reno فایلی را به ۳۲ بسته تبدیل کرده و برای مقصدی ارسال میکند.چنانچه بسته ی ۲۷ ام به مقصد نرسد چند RTT زمان صرف ارسال فایل خواهد شد.RTTزمان رفت و برگشت بین مبدا و مقصد است. سطح آستانه پنجره ازدحام را در "مرحله شروع آهسته" ۴ در نشر بگیرید


گزینه ها به ترتیب ۸ و ۹ و ۱۱ و ۱۲/

پاسخ پارسه ۹ هست.

با تحلیل پاسخ بدید سپاس.

سوال مربوط به اواخر لایه انتقال از کتاب کوروس هست

سلام آقا سامان خوبی؟
چند وقتی مانشت بودی یهو غیبت زد و حالا با یه اکانت جدید وارد مانشت شدی

اول بگم من ج پارسه و پوران رو ندیدم چون ندارمشون، ولی خب جواب مــن اینه، هر جاش گنگ بود بگی بیشتر توضیح میدم
جواب سوال:
مسلما تعریفهای این دو نوع TCPرو خوندی و تفاوت هاش رو میدونی

ببین توی مرحله اول MSS برابر یک هست پس یک بسته ارسال میشه
پس توی RTT اول فقط یک بسته
توی RTT دوم دو بسته
توی RTT سوم ۴ بسته
توی RTT چهارم که دیگه به سطح آستانه رسیدیم هر بار یک واحد به MSS اضاف میکنیم. پس توی RTT چهارم ، ۵ بسته
توی RTT پنجم ، ۶ بسته
توی RTT ششم، ۷ بسته (خب تا اینجا اگه بشماری ما ۲۵ بسته رو فرستادیم)
توی RTT هفتم، ۸ بسته میفرستیم که این ۸ تا با اون ۲۵ تا میشه ۳۳ تا، که البته بسته ۲۷ به مقصد نرسیده پس این RTT هدر میره ولی ۲۶ توی این RTT به مقصد میرسه، پس در کل ۶ بسته دیگه مونده
حالا توی این مرحله مقدار حد آستانه میشه نصف پنجره ازدحام یعنی ۴ و اندازه پنجره ارسال هم نصف میشه و همون ۴ میشه و هر بار یک واحد اضاف میشه
پس توی RTT هشتم ۴ بسته
و توی RTT نهم ، ۵ بسته ارسال میشه (که برای ما دو تاش کافیه)
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۳
ارسال:
  

Saman پاسخ داده:

RE: TCP رنو (راس کوروس) سوال آی تی ۹۴

سپاس شما خوب هستید ؟
سپاس از پاسختون.با مهندسی معکوس پاسخ شما،بخش ها زیادی از کراس و کمک گرفتن از تمرین ۴۰ تحلیل کاملی ارائه دادم امید که به درد دوستان بخوره. مطمئنم با خوندن این تحلیل دید کاملا جامعی از این قسمت به دست بیارن و بتونن هر شکل سوالی رو از این قسمت حل کنن.
==============
با پیش زمینه ی دانستن الگوریتم شروع آهسته که بسته ها را ابتدا از یک قطعه شروع به ارسال میکند و در هر RTT این مقدار را دو برابر میکند داریم :

سوال :

این رشد نمایی ارسال تا کجا ادامه پیدا میکند؟

۱) اگر TCP در اثر "منقضی شدن تایمر" متوجه گم شدن یک بسته(یعنی ازدحام در شبکه) شود فرستنده مقدار cwnd (پنجره ی ارسال ) را به ۱ بر میگرداند و همه چیز از نو شروع میشود. (یعنی دوباره از یک و هر RTT دوبرابر میشود)

همچنین TCP یک متغیر حالت دیگر به نام ssthresh (آستانه ی شروع آهسته) را به cwnd/2 ست میکند.{یعنی یه حد آستانه ای اگر در ابتدای سوال مثل این تست مشخص کرده باشیم رو از ۴ به ۲ تبدیل میکنیم}

۲) روش دیگر الگوریتم شروع آهسته برای توقف افزایش آهنگ ارسال به متغیر ssthresh(آستانه ی شروع آهسته) {در این تست همین عدد ۴ ) مربـــــــوط می شود.از آنجا که ssthresh نصف آخرین مقدار cwnd در هنگام بروز ازدحام است (یعنی ازدحام رخ داده و ما این ssthresh نصف کردیم) وقتی TCP به این آستانه میرسد ، در عبور از آن و دو برابر کردن این مقدار تردید میکند(منظورش cwnd هست دیگه درسته؟؟؟ چون به آستانه رسیدیم) شروع آهسته متوقف میشود و TCP به حالت اجتناب از ازدحام میرود که در اینجا cwnd را با احتیاط بیشتری افزایش میدهد.

حالت اجتناب از ازدحام :

این بار TCP در هر RTT فقط یک MSS به مقدار cwnd اضافه میکند و با یه رشد خطی ادامه پیدا میکند.
حالا سوال اینجاست که این رشد خطی چه زمانی متوقف میشود؟
میگه که : در اینجا(یعنی اگر ازدحام در رشد خطی رخ بده) هم مانند "شروع آهسته" فرستنده ی TCP از یک MSS برای cwnd شروع میکند و بعد از رویداد "اتلاف بسته" مقدار ssthresh را به نصف cwnd ست میکند

تمام بحث بالا در رابطه با منقضی شدن تایمر هست
=========================
توجه داشته باشید که دریافت سه ACK تکراری هم میتواند باعث بروز این رویداد شود(اتلاف بسته) ، ولی در این حالت شبکه همچنان در حال تحویل قطعه های فرستنده به گیرنده است(فک کنم : میخواد بگه که ازدحام رخ داده و اما همچنان بسته ها در حال ارسال هستند)
پس واکنش TCP به این رویداد باید ملایم تر از پاسخ آن به رویداد اتلاف بسته در اثر منقضی شدن تایمر باشد :
TCP پس از نصف کردن مقدار cwnd(پنجره ارسال) آن را در ssthresh(آستانه شروع آهسته) ثبت میکند ولی از
cwnd/2 به اضافه MSS 3 یعنی (cwnd/2 + 3Mss) به عنوان cwnd جدید استفاده میکند.(تا دریافت سه ACK تکراری را هم به حساب آورده باشد) پس از آن TCP وارد حالت "باز یابی سریع" میشود
پس از آن TCP وارد حالت بازیابی سریع میشود :
شرح باز یابی سریع :
با دریافت سه ACK تکراری برای قطعه ی گمشده که به ازای هر یک از آن ها یک MSS به مقدار cwnd افزوده شده است TCP وارد حالت باز یابی سریع میشود.کمی بعد وقتی فرستنده ی TCP تصدیق این قطعه ی گمشده را دریافت میکند ،بعد از نصف کردن cwnd (یعنی cwnd/2 ) وارد حالت "اجتناب از ازدحام" میشود. اگر رویداد انقضای تایمر(time out) رخ داده باشد،TCP با اعمالی که در شروع آهسته و اجتناب از ازدحام انجام میداد(برگرداندن مقدار cwnd به ۱ و مقدار دهی ssthresh به نصف مقدار cwnd در لحظه ی وقوع رویداد"اتلاف بسته") از حالت اجتناب از ازدحام به حالت شروع آهسته میرود.
ویرایش های اولیه ی TCP موسوم به TCP تاهویه بعد از وقوع هر نوع رویداد اتلاف بسته(خواه در اثر منقضی شدن تایمر و خواه در یافت سه ACK تکراری) اندازه ی پنجره ی ازدحام را به ی MSS کاهش میدهد و وارد شروع آهسته میشود.

TCPرنو از ""الگوریتم باز یابی سریع "" استفاده میکند.(اون بالا توضیحش دادم).
حالا تشریح پاسخ دوستمون : (که بی نهایت سپاسگزارش هم هستم) :
تا RTT سوم که ۴ شده ، از قاعده ی شروع آهسته استفاده کرده ایم(شکل ۵۱-۳ صفحه ی ۲۴۸ که خیلی روشنه ). وقتی به سطح آستانه رسیدیم برای اجتناب از ازدحام روند اجتناب از ازدحام رو که شرحش دادیم رو در پیش میگیریم( یعنی هر بار یک MSS در هر RTT به cwnd اضافه میکنیم که در این تست مثلا شده ۵ و سپس ۶ و سپس ۷ و ۸ ) با ادامه همین روند در ارسال هشتم طبق گفته ی دوست عزیزمان جمعا ۳۳ بسته فرستاده ایم.و اما ما بسته ی ۲۷ را در این بین از دست داده ایم(طبق گفته ی سوال) ولی ۲۶ به مقصد میرسه که مشخصه. بسته ی ۲۷ از دست رفت چه باید کرد و چرا؟؟ (راهکاری را هم که برای استفاده در سوال پیشنهاد شده است پروتکل TCP رنو است)
در TCP رنو هنگام دریافت سه ACK تکراری (این همون از دست رفتن بسته س دیگه ،در این تست بسته ی ۲۷) یا اتلاف بسته راهکاری را که داریم:
مقدار پنجره ای(ارسال کنونی در RTT در این تست ارسال ۸) که موجب اتلاف بسته شده است را برای حد آستانه و پنجره ی ازدحام نصف میکنیم. یعنی : ( ssthresh/2) و cwnd/2)) و دوباره ارسال رو از سر میگیریم و هر بار یک واحد اضافه میکنیم
پس RTT هشتم ۴ بسته
و RTT نهم ۵ بسته که ما فقط تا مقدار فایل مورد نظر یعنی ۳۲ بسته از این ها رو می بریم.
البته سوال تعداد RTT ها رو خواسته.

مثلا میتونست بسته هایی که در آخر فایل دور میریزم رو بخواد . . .

سوال ۴۰ کوروس ترجمه ی ملکیان مصداق بارزی از همین گفته هاست.
به جرات میتونم بگم که هر کس مطالب بالا رو با دقت تمام بخونه هر سوالی از این قسمت رو حل کنه چون از کوروس برداشتم.
این هم عرض کنم که برای پروتکل TCP تاهویه و نحوه ی برخوردش با اتلاف بسته میشود از تمرین ۴۰ کمک گرفت

در WORD من بخش هایی که باید بهش توجه ویژه ای بشه رو با فونت درشت نوشتم که متاسفانه اینجا همش ریز شده. وقت ویرایشم ندارم.همین رو با دقت بخونید عالیه.
این هم عرض کنم که جز تمرین ۴۰ هیچ جا به صراحت در مورد نصف شدن cwnd در پروتکل TCP رنو چیزی ندیدم.
فقط در قسمت ازدحام مقدارش رو با واژه "تقریبا" نصف میشود بیان کرده.
حتما تمرینات رو بخونید.
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۱
ارسال:
  

Saman پاسخ داده:

RE: TCP رنو (راس کوروس) سوال آی تی ۹۴

سوالی که امروز یکی از دوستان پرسیدن و بسیار به جا بود این هستش که قضیه ی دریافت این سه تا ACK تکراری چیه :
توضیح کامل:
این که بخواهیم ارسال مجدد سریع انجام دهیم باید بعد از انقضای تایمر باشد.گاهی این بازه ی انقضای تایمر بزرگ هست و وقتی بسته ای گم میشود(دقت کنید که بسته ای که ACK اون نرسیده) زمان زیاد انقضای تایمر باعث میشود تا فرستنده ارسال مجدد بسته ی مفقود شده را مدت زیادی به تاخیر بیندازد.
اما اینجا فرستنده منتظر این انقضای تایمر نمیمونه و خودش دست به کار میشه،تا بتونه گم شدن بسته ها رو حتی قبل از انقضای تایمر تشخیص بده و آن رویداد دریافت بسته های ACK تکراری است.فرستنده تصدیق قطعه ای را دریافت میکند که قبلا هم تصدیق شده است.
در حالت کلی گیرنده ی TCP وقتی که قطعه ای دریافت میکند که عدد توالی آن بزرگ تر از عدد توالی مورد انتظار هست میفهمه که این وسط یه شکافی در استریم داده افتاده و این یعنی یک یا چند بسته مفقود شده اند.(برای شرح جامع تر این مطلب به صفحه ی ۲۲۷ و ۲۲۸ راس کوروس مراجعه شود + تمرین ۳۳ از ویرایش ۷۹ )
در حالت کلی میتوان چنین گفت که این سازوکار توسط فرستنده پیاده سازی میشود و این گونه است که اگر فرستنده TCP برای یک قطعه سه ACK تکراری دریافت کند(این ACK مربوط به یک بسته است که تصدیق آن یک بار دریافت شده) متوجه می شود که قطعه ی بعدی گم شده است.(همینو بدونید کافیه به نظرم)

اینم اضافه کنم که چرا بعد از سه تا ACK تکراری ارسال مجدد سریع فعال میشود(که میشه همون پاسخ سوال ۳۳ از تمرینات کتاب) :
خیلی ساده این میشه که این سه تا ACK باعث میشه زمان انتظار به حد معقولی برای مطمئن شدن ما از گم شدن بسته هست و ارسال مجدد سریع رو راه اندازی میکنیم.شبیه اینه که با ACK اول هنوز مطمئن نیستیم که بسته گم شده
و انگار اندازه ی زمان دوتا ACK دیگه فرصت میدیم به اتصال؛ که شاید بسته به دلایلی مثه شلوغ بودن خط نرسیده. اما بعد از سه ACK تکراری مطمئن میشیم که بسته مفقود شده.
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال:
  

reza.bsh پاسخ داده:

RE: TCP رنو (راس کوروس) سوال آی تی ۹۴

(۱۶ فروردین ۱۳۹۵ ۱۱:۴۳ ب.ظ)samanbeigmiri نوشته شده توسط:  سوالی که امروز یکی از دوستان پرسیدن و بسیار به جا بود این هستش که قضیه ی دریافت این سه تا ACK تکراری چیه :
توضیح کامل:
این که بخواهیم ارسال مجدد سریع انجام دهیم باید بعد از انقضای تایمر باشد.گاهی این بازه ی انقضای تایمر بزرگ هست و وقتی بسته ای گم میشود(دقت کنید که بسته ای که ACK اون نرسیده) زمان زیاد انقضای تایمر باعث میشود تا فرستنده ارسال مجدد بسته ی مفقود شده را مدت زیادی به تاخیر بیندازد.
اما اینجا فرستنده منتظر این انقضای تایمر نمیمونه و خودش دست به کار میشه،تا بتونه گم شدن بسته ها رو حتی قبل از انقضای تایمر تشخیص بده و آن رویداد دریافت بسته های ACK تکراری است.فرستنده تصدیق قطعه ای را دریافت میکند که قبلا هم تصدیق شده است.
در حالت کلی گیرنده ی TCP وقتی که قطعه ای دریافت میکند که عدد توالی آن بزرگ تر از عدد توالی مورد انتظار هست میفهمه که این وسط یه شکافی در استریم داده افتاده و این یعنی یک یا چند بسته مفقود شده اند.(برای شرح جامع تر این مطلب به صفحه ی ۲۲۷ و ۲۲۸ راس کوروس مراجعه شود + تمرین ۳۳ از ویرایش ۷۹ )
در حالت کلی میتوان چنین گفت که این سازوکار توسط فرستنده پیاده سازی میشود و این گونه است که اگر فرستنده TCP برای یک قطعه سه ACK تکراری دریافت کند(این ACK مربوط به یک بسته است که تصدیق آن یک بار دریافت شده) متوجه می شود که قطعه ی بعدی گم شده است.(همینو بدونید کافیه به نظرم)

اینم اضافه کنم که چرا بعد از سه تا ACK تکراری ارسال مجدد سریع فعال میشود(که میشه همون پاسخ سوال ۳۳ از تمرینات کتاب) :
خیلی ساده این میشه که این سه تا ACK باعث میشه زمان انتظار به حد معقولی برای مطمئن شدن ما از گم شدن بسته هست و ارسال مجدد سریع رو راه اندازی میکنیم.شبیه اینه که با ACK اول هنوز مطمئن نیستیم که بسته گم شده
و انگار اندازه ی زمان دوتا ACK دیگه فرصت میدیم به اتصال؛ که شاید بسته به دلایلی مثه شلوغ بودن خط نرسیده. اما بعد از سه ACK تکراری مطمئن میشیم که بسته مفقود شده.

مرسی سامان
عالی بود.خوب و کامل توضیح دادی.
Heart
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۱
ارسال:
  

erfan.wakka پاسخ داده:

RE: TCP رنو (راس کوروس) سوال آی تی ۹۴

اگه کمی دقت کنید اگر ازدحام پیش بیاد cwnd ما به cwnd/2 +3 کاهش پیدا میکند پس cwnd جدید می شود ، ۸/۲ + ۳=۷
پس cwnd جدید ۷ است یعنی در ارسال ۸ ام ۷ بسته میفرستیم که اگه اینطور باشه همون در ارسال ۸ ام ۳۲ تا بسته می رسند
نقل قول این ارسال در یک پاسخ



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  حل یکی از تمرینات کروس راس Ha153 ۰ ۳۵۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Ha153
  mss در tcp رنو hashemi15 ۴ ۴,۱۲۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۵۲ ب.ظ
آخرین ارسال: hashemi15
  فاصله دو راس(دکتری ۹۷) ss311 ۱ ۱,۶۶۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ۰۶:۱۱ ب.ظ
آخرین ارسال: Jooybari
  درخواست کتاب شبکه کراس راس ویرایش هفتم fallah_o68 ۱ ۳,۲۱۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۱۲ ق.ظ
آخرین ارسال: mraict@gmail.com
  انتخاب k راس از راسهای n ضلعی ss311 ۱ ۱,۷۸۴ ۲۶ دى ۱۳۹۶ ۰۹:۰۰ ب.ظ
آخرین ارسال: msour44
  نوشتن کد (زبان 'Prolog) برای پیدا کردن تمام راسهای مجاور یک راس ss311 ۰ ۱,۳۵۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۶ ۰۱:۱۹ ب.ظ
آخرین ارسال: ss311
  TCP رنو- سوال امروز ای تی *ahoo ۳ ۳,۲۸۲ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۶:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: ANGEL*
  سوال ۵۶ شبکه IT91 در مورد پروتکل TCP nafas_70 ۶ ۷,۵۹۱ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: *tarannom*
  سیستم عامل ۹۴و ۹۵ فناوری اطلاعات signal_micro ۲ ۲,۵۴۷ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۱:۱۷ ب.ظ
آخرین ارسال: Rehe1994
  لایه شبکه سوال ۱۷ راس همیلا ۲ ۲,۲۷۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۳۴ ق.ظ
آخرین ارسال: همیلا

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close