زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۱۰:۱۵ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

انقلاب سوم وب با وب معنایی یا Semantic Web

ارسال:
۰۱ آبان ۱۳۹۷, ۰۶:۱۲ ب.ظ
Lightbulb انقلاب سوم وب با وب معنایی یا Semantic Web
وب ۱ با انقلابی که در فناوری ارتباطات ایجاد کرد, این امکان را برای نوع بشر فراهم کرد که محتوی و پیام خود را برای تمام کاربران اینترنت در سرتاسر جهان قابل دسترس کنند, در وب ۱ بیشتر سایت ها به صورت ایستا (استاتیک) بوده و توسط سرویس دهنده های اینترنت هاست میشدند, و اکثر کاربران مصرف کنندگان این محتوی بودند.

[تصویر:  462589_semanticWeb.jpg]

با به وجود آمدن سایت های اجتماعی مثل فیس بوک, مای اسپیس و وبلاگ های شخصی, و امکان نظر دهی در وبسایت ها, تعامل کاربران در تولید محتوی دو طرفه شد, و بستر هایی برای ساده تر کردن انتشار محتوی متنی, صوتی و تصویری فراهم شد.

یک کارشناس اینترنت به نام دارسی دینوچی, در مقاله ای تحت عنوان آینده تجزیه شده, برای اولین بار اصطلاح وب ۲ را به این صورت مطرح کرد:



"وبی که در حال وجود دارد, و در پنجره مرورگر نقش میبندد, شامل صفحاتی ایستا است, که این وب چنین آینده ای از وب است که شاهد آن خواهیم بود. اولین بارقه های وب ۲ در حال ظاهر شدن هستند, و ما مشاهده تکامل این جنین هستیم. وب آینده نه به صورت متن و تصویر ایستا بلکه به صورت یک مکانیزم انتقال که تعامل را ممکن میسازد در دسترس خواهد بود, محتوی قابل تعامل بر روی صفحه کامپیوتر شما, داشبورد خودروی شما, تلفن همراه شما یا کنسول بازی دستی شما یا حتی مایکروفر شما در دسترس خواهد بود".



آینده ای که کارشناسان از وب ۲ به تصویر کشیده اند, به لطف کمپانی های بزرگ مثل گوگل, و ابزار های انتشار و مدیریت محتوی مثل وردپرس هر روزه به تحقق کامل نزدیک تر میشوند, و دنیای وب به مثابه دنیایی واقعی بر روابط, احساسات, و سبک زندگی انسان ها تاثیر میگذارد, دایره المعارف های ایستا مثل بریتانیکا, جای خود را به دایره المعارف های آزاد مثل ویکی پدیا داده اند که همه کاربران میتوانند در گسترش آن سهیم باشند.



اما دیگر انسان ها تنها کاربران وب نیستند, عامل ها یا agent های ماشینی نیز در تولید و مصرف این محتوا سهیم هستند, و حتی با یکدیگر به تعامل میپردازند, ماشین ها به متن های نغز و زیبا احتیاجی ندارند بلکه معنا و شالوده محتوی مورد استفاده آنها قرار میگیرد, حضور این کاربران ماشینی موجب به وجود آمدن قالب جدیدی از محتوی, مبتنی بر معنا, تعامل عامل های هوشمند ماشینی با یکدیگر, و تولید محتوای معنایی برای به اشتراک گذاشتن با سایر ماشین ها, انقلاب سوم وب یا وب معنایی (semantic web) را شکل میدهد. در وب معنایی داده ها به نحوی سازمان یافته و قابل درک توسط ماشین, در یک شبکه معنایی جای میگیرند, به طور مثال, کلمه پنگوئن, از سویی در طبقه پرندگان جای میگیرد, از سویی دارای یک بردار ارتباطی با توانایی شنا کردن است, از سویی از طریق اَبَر طبقه پرندگان به توانایی تخم گذاری مرتبط میشود, عامل هوشمند ممکن است از طریق بررسی زیر مجموعه های طبقه "حیواناتی که در آب زندگی میکنند" به کلمه پنگوئن برسد, یا از طریق بررسی اَبَرطبقه پرندگان.



در وب ۳ سرویسی که کاربر انسانی دریافت میکند حاصل تعامل چندین عامل هوشمند ماشینی خواهد بود, به سناریو زیر توجه فرمایید:

کاربر انسانی از دستگاه هوشمند خود میخواهد تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل را برای کنفرانس حسابداران نیویورک تدارک ببیند.



وب ۳ با بررسی شبکه معنایی کنفرانس های کشور, محل و زمان کنفرانس را تشخیص میدهد, سپس شبکه معنایی را برای هتل های نزدیک به محل کنفرانس پویش کرده و درخواست رزرو را به عامل هوشمند مرتبط با سامانه رزرو هتل ارسال میکند, سپس درخواستی به عامل هوشمند شبکه هواپیمایی ارسال میکند تا مناسب ترین بلیط را خریداری کند, پرداخت ها از طریق تعامل با عامل هوشمند بانک مورد استفاده کاربر انجام میشود, در نهایت عامل هوشمند برنامه سفر کاربر را به همراه تحلیل آب و هوا در اختیار کاربر میگذارد.



با پیشرفت و توسعه فناوری اینترنت اشیاء هزاران گیگابایت داده توسط دستگاه ها و سنسور های متعدد تولید میشود, عامل های هوشمند این داده ها را تحلیل کرده و با نتیجه گیری از آنها داده های ارزشمند تری را به شبکه معنایی اضافه میکنند, تنها کوبنده ذرات هادرون تا بحال بیش از ۲۰۰ پتابایت داده تولید کرده است که توسط هزاران سرور اختصاصی تحلیل شده و از آن جدید ترین نظریه های فیزیک شکل میگیرد.

انسان ها از ابزار هایی استفاده میکنند که محتوای تولید شده را به صورت قابل درک توسط وب معنایی منتشر کند, و از سویی موتور های جستجو مثل گوگل با تحلیل ۲۴ ساعته اینترنت در حال دسته بندی و یادگیری محتوا و تبدیل آن به دانش قابل درک توسط عامل های هوشمند هستند.



امروزه ساده ترین اپلیکیشن های تلفن همراه توسط سرویس های ابری پشتیبانی میشوند, هر برنامه نویسی با خرید سرور مجازی ارزان ,خرید هاست یا سرور ابری میتواند سرویس خود را به دنیای اینترنت متصل کند.

هرروز دیتاسنتر هایی در شهرهای مختلف جهان ساخته میشوند تا خدمات ابری را از نزدیک ترین نقطه جغرافیایی به کاربران برسانند, گسترش جغرافیایی قابل توجه سرور ها موجب شکل گرفتن شبکه ابری داده یا CDN ها شده که مالک سایت میتواند داده های ایستای خود را بر روی سرور ابری در سرتاسر جهان قرار دهد تا کاربر در کوتاه ترین مدت ممکن به آنها دسترسی پیدا کند.

فناوری مجازی سازی سرور به کاربران اجازه میدهد چندین سیستم عامل مختلف را بر روی یک سخت افزار در کنار هم داشته باشند, حتی محیط های توسعه نیز با کمک مفهومی به نام کانتینر به سادگی قابل جداسازی و انتقال شده است.



در کشور پهناور ایران نیز کاربران به سادگی با خرید سرور مجازی ایران میتوانند داده های خود را در نزدیک ترین نقطه به کاربر نگهداری کنند, شهروندان پایتخت حتی میتوانند با خرید سرور مجازی برج میلاد یا سرور اختصاصی برج میلاد داده های خود را جدا از شبکه اینترنت, از طریق آنتن های قرار گرفته بر روی این برج مخابراتی به کاربران در سطح کشور ارسال کنند.

تلفن های همراه در طول ۲۴ ساعت شبانه روز به ندرت آفلاین میشوند, گدجت های هوشمند به طور مرتب وضعیت جسمی کاربران را پایش میکنند, پول کاغذی در حال حذف شدن است و حتی پول الکترونیک نیز از حالت حساب بانکی به ارزهای الکترونیکی, بیت کوین و بلاک چین منتقل میشود, قرارداد های هوشمند تراکنش های مالی را کنترل میکنند, خرید و فروش سهام در بورس و مبادله ارز در فارکس به عامل های هوشمندی سپرده شده که در هر ثانیه با تحلیل جدید ترین اخبار از اقتصاد جهان بهینه ترین تصمیم گیری برای خرید یا فروش را اتخاذ میکنند, جنگ آینده, نه جنگ بازو ها و سرباز ها, نه جنگ موشک ها و ماشین های فلزی سنگین, بلکه جنگ بین عامل های هوش مصنوعی خواهد بود که آینده تمدن بشر را رقم خواهند زد.

بشر پا به آینده مبهمی میگذارد آینده ای که انسان به مخلوق خود, هوش مصنوعی سپرده است...
۰
۰
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  منبع جدید هوش، راسل ویرایش سوم sima84 ۰ ۱,۵۸۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵ ب.ظ
آخرین ارسال: sima84
  دانلود CLRS ویرایش سوم m450ud ۱۶ ۱۸,۷۳۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۶ ب.ظ
آخرین ارسال: etrok
  دانلود حل المسائل شبکه های عصبی و ماشین های یادگیر نوشته سایمون هایکین ویرایش سوم jazana ۹ ۹,۳۴۴ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۷:۲۹ ب.ظ
آخرین ارسال: Mahtabdel72
Wink معرفی دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران Studious ۶ ۳۳,۸۵۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۷ ۰۲:۵۰ ب.ظ
آخرین ارسال: مرتضی۱۹۹۴
  دانلود کتاب clrs ویرایش سوم چاپ پنجم jazana ۷ ۸,۹۹۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۲۷ ب.ظ
آخرین ارسال: faraaz_mb
  درخواست حل المسائل ویرایش سوم کتاب گسسته گریمالدی saharitst ۳ ۴,۵۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۰۹ ب.ظ
آخرین ارسال: مهدیه۱۸
  شبکه معنایی rezahe73 ۰ ۱,۰۰۹ ۱۷ دى ۱۳۹۶ ۰۴:۱۳ ق.ظ
آخرین ارسال: rezahe73
  شبکه معنایی تقسیم شده در هوش rezahe73 ۰ ۱,۱۲۸ ۱۷ دى ۱۳۹۶ ۰۴:۰۹ ق.ظ
آخرین ارسال: rezahe73
  حل المسائل کتاب معماری کامپیوتر پترسون-ویراست سوم yfa_sh1994 ۰ ۱,۵۱۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۰۵:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: yfa_sh1994
  ساختار Website RFP شما چگونه باید باشد؟ دارکوب۱ ۰ ۱,۸۳۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ۰۲:۲۴ ب.ظ
آخرین ارسال: دارکوب۱

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close