زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۸:۴۴ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟

ارسال:
۱۱ مهر ۱۳۹۲, ۰۹:۱۲ ب.ظ
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
سلام
میخواستم بدونم برای پیدا کردن کار معدل دانشگاه تاثیر بیشتری داره یا میزان مهارت ها...مثلا من ترم ۵ دانشگاه هستم و معدلم فعلا ۱۴/۸۰ هست در زمینه طراحی وبسایت هم فعالیت میکنم..میخواستم بدونم وقتم رو بیشتر برای بالا رفتن معدل صرف کنم یا بیشتر کردن مهارت هام..
آخه هر وقت آدم میخواد کتاب بخونه فکرش میره سمت طراحی از طرفی نگران میشم که معدل نهاییم مهمتره یا مهارتیمSad
متوجه منظورم شدید؟Sad
میشه راهنماییم بفرمایید؟
۱
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Happiness.72
ارسال:
۱۱ مهر ۱۳۹۲, ۰۹:۴۸ ب.ظ
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
سلام.

تو بازار بیشتر به توانایهات توجه میشه. توی رزومه معدلت رو ننویس.یه سری نمونه کار داشته باش.

نمونه کار رو نشون بدی اصلا نیاز نیست بگی کجا درس خوندی چقدر خوندی چطوری خوندی
۰
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: لاله عباسی , Sector
ارسال:
۱۱ مهر ۱۳۹۲, ۱۰:۳۶ ب.ظ
RE: تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
تو زمینه ی کاری توانایی ها بیشتر مهم هستن تا اون نمره ایی رو کاغذ میگیرین به قول دوستمون اگه نمونه کارایی که داشته باشی خیلی خوب و زیاد باشن گزینه ی معدل خود به خود نادیده گرفته میشه . اون زمانی معدل مهم میشه که یک فرد هیچ تجربه ایی تو هیچ زمینه ایی نداشته باشه پس مهمترین تجربش همون درس خوندن هست که به نتیجه ی اون یعنی معدل نگاه میکنن.
ولی خب شما سعی کن ۲ تارو تا جایی که میتونی با هم جلو ببری و در این صورت دیگه هیچ دلیلی واسه رد کردن نمیمونه....موفق باشی

گر مرد رهی میان خون باید رفت *** از پای فتاده سر نگون باید رفت
تو پای در ره نه و هیچ مپرس*** خود راه بگویدت که چون باید رفت
۱
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: لاله عباسی , DrMohammad
ارسال:
۱۳ مهر ۱۳۹۲, ۱۲:۵۳ ق.ظ
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
خب اگر اینطور باشه این رتبه های برتر برای چی درس میخونن؟؟
خیلی برام سوال شده
۰
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۱۸ فروردین ۱۳۹۳, ۰۸:۴۰ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ ۰۹:۵۵ ب.ظ، توسط k_111.)
RE: تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
(۱۳ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۵۳ ق.ظ)itjoo92 نوشته شده توسط:  خب اگر اینطور باشه این رتبه های برتر برای چی درس میخونن؟؟
خیلی برام سوال شده
یکسری کارهای آکادمیک و تحقیقاتی هستن(البته تو ایران چون دولت کارفرما هست خیلی کمه بیشتر خارج از کشور هست) که تو اونها مثلا شخص باید مثل یه کنکوری چند ماه پشت سر هم بشینه و مقالات انگلیسی مختلف رو بخونه، روشها و مطالبی رو یاد بگیره که هیچ کتاب و آموزش مشخصی برای اونها قرار نداره و به اهدافی که در پروژه مشخص شده(مثل ساخت دستگاه جدید یا حل مشکلات) دست پیدا کنه
همچین آدمی باید یه جایی خودش رو نشون داده باشه که توانایی مطالعه و کار سنگین رو به صورت طولانی مدت داره و بهترین راه برای اثبات این موضوع کنکور هست
البته مطلبی که گفتم شرط لازم هست نه کافی
چون ممکن هست که شخصی که معدل بالا دارد فقط خوب خوندن و نوشتن رو بلد باشد و در کارهای پیاده سازی ضعبف باشد
توانایی هایی مثل نوآوری و قابلیت پیاده سازی و انجام آزمایشات هم از شروط دیگه برای این کار هستن
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: gogooli , Sector , Happiness.72
ارسال:
۱۸ فروردین ۱۳۹۳, ۱۰:۲۰ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ ۱۰:۲۱ ب.ظ، توسط matt2007.)
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
(۱۸ فروردین ۱۳۹۳ ۰۷:۱۷ ب.ظ)srahimi نوشته شده توسط:  خب اگر اینطور باشه این رتبه های برتر برای چی درس میخونن؟؟
یه سری ها درس خودن رو دوست دارن و ازش لذت می برن!
بماند که انقدر مدرک گرایی تو کشور بوجود اومده که کسایی که واقعا دوست دارن درس بخونن باید وارد رقابت بشن با کسایی که هیچ علاقه ای به درس ندارن ولی میان و در مقاطع ارشد و دکترا فقط بعلت بیکاری (بیکاری از همه نوعش:پی) رقابت میکنن این وسط هر دو طرف هم ضرر میکنن.

به نظر من هر دوتاش مهمه بستگی داره شما بخواین چه کاری رو انجام بدین. ببینید همه کارها طراحی سایت نیستن یه سری شرکت ها هم هستن که کارهای پایه ای تری دارن انجام میدن و انتظار سواد علمی بالا از کارمندا دارن. مثلا شرکتی که نشسته داره search engine مینویسه براش مهمه که کارمندش اصول اولیه رو درست تو دانشگاه یاد گرفته باشه یا شرکتی که داره کارهای پایه ای دیتاماینینگ انجام میده یا ...
۲
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Amoojan , Happiness.72
ارسال:
۱۸ فروردین ۱۳۹۳, ۱۱:۲۷ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ ۱۱:۵۰ ب.ظ، توسط blackhalo1989.)
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه های مطرح به آدم اعتماد به نفس میده و در طرف مقابل دید مثبت ایجاد میکنه. ضمن اینکه نگاه آدم به مقوله های مختلف رو ارتقا میده. اگر این تحصیلات همراه با سواد فنی هم باشه فرد میتونه موفق باشه.
۳
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: - rasool - , Amoojan , gogooli , M*Gh , Sector , Happiness.72
ارسال:
۱۹ فروردین ۱۳۹۳, ۰۹:۵۳ ق.ظ
RE: تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
سلام
همه حرف هایی که درباره مدرک تحصیلی و تحصیلات دانشگاهی و مهارت های حرفه ای در بازارکار می خواهم بزنم، آقای محمدرضا شعبانعلی عزیز در لینک زیر زده است.
نقل قول: از سال ۸۰ که مدرک لیسانسم را با معدلی بالا، از دانشگاه صنعتی شریف گرفتم تا سال ۱۳۸۴ باید دائماً جواب دوستانم را میدادم که چرا فوق لیسانس نمیگیری. دو باری هم کنکور شرکت کردم و با رتبه خوب در دانشگاه خودم قبول شدم اما نرفتم. سال ۸۶ که کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشگاه شریف گرفتم (با رتبه و معدل بالا) باز تا امروز، دوستان زیادی می پرسند که چرا ادامه تحصیل نمیدهی و دکترا نمیگیری…

ادامه تحصیل در مقطع دکترا

پراکنده در جاهای مختلف جواب داده ام. اما گفتم یک پاسخ تفصیلی اینجا بنویسم…

مقدمه اول:

یک واقعیت وجود دارد. نباید نظام آموزشی، به مسیر رشد و پرورش ما جهت بدهد، این ما هستیم که مسیر رشد خود را انتخاب و ترسیم میکنیم.

شاید سالها بعد، علاوه بر دکترا و پست دکترا، پست پست دکترا، پست پست پست دکترا و … هم در دانشگاه ها شکل گرفت. یعنی ما دیگر باید زندگی خود را تعطیل کنیم و تا دم مرگ به در دانشگاهها دخیل ببندیم؟

هر درجه تحصیلی معنا و مفهوم و کارکردی دارد.

اجازه بدهید که اول در مورد کارشناسی بگوییم.

خود کارشناسی یکی از ترجمه های غلط و طنز آمیز است. کارشناس کسی است که سالها تخصص و تجربه دارد. ما هر کسی که چهار سال در دانشگاه میچرخد و غذای ارزان میخورد و روی صندلی های سفت دانشگاه، مینشیند و اس ام اس بازی میکند و با تقلب در پایان ترم نمره ای می آورد، کارشناس مینامیم!

لیسانس واژه متفاوتی است. لیسانس یعنی مجوز٫ چیزی مثل جواز کسب!

من وقتی لیسانس مهندسی مکانیک گرفتم، یعنی میتوانم و مجازم با این دانش، امرار معاش کرده و حق دارم در مورد آن حوزه، تا حد دانشم اظهار نظر کنم.

من باید چند سال در آن حوزه کار کنم تا به یک «کارشناس» به معنای واقعی کلمه تبدیل شوم.

به همین دلیل، در عمده کشورهای دنیا، مردم رشته لیسانس خود را با نگرشی به بازار کار و نیازهای روز جامعه، انتخاب می کنند.

فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، برای کسانی است که میخواهند در یک حوزه خاص عمیقتر شوند. عموماً وقتی معنی پیدا میکند که کسی لیسانس خوانده و مدتی در آن حوزه کار کرده و سپس تصمیم میگیرد به دانش خودش در آن حوزه عمق دهد.

مثلاً من مکانیک خوانده ام، سالها در صنعت کار میکنم، میبینم حوزه کنترل و اتوماسیون حوزه جذابی است که دانش من در آن محدود است. به دانشگاه برمیگردم تا دانش خودم را در آن حوزه خاص ارتقاء دهم. طبیعی است کسی میتواند این مقطع را به پایان ببرد که معلومات خود را در حوزه ای با رعایت روش شناسی علمی، به نتایجی کاربردی تبدیل کرده و گزارشی از این فعالیت (تحت عنوان تز یا مقاله) ارائه نماید

دکترا برای کسانی است که رسالت خود را تولید علم و پیشبرد مرز دانش جهان در یک حوزه تخصصی می دانند.

——————————————————————————————————

مقدمه دوم:

اما در ایران تعریف متفاوتی در ذهن مردم است. همه فکر میکنند تا جایی که وقت و استعداد دارند باید این مقاطع را درست یکی پس از دیگری ادامه دهند!

کارکرد اصلی هم، نه دغدغه توسعه دانش و مهارت فردی است و نه پیشرفت علم. عمدتاً یک عنوان است.

این را از اینجا میفهمم که میبینم برخی دوستانم در دوره دکترا، درد دل میکنند که باید هر هفته یک مقاله بخوانند! این خود نشان میدهد که مقاله خواندن، یک «درد» است نه «غذایی برای یک روح گرسنه علم».

——————————————————————————————————-

اما حالا دلایل من:

- ما در شرایط امروز کشور، در عمده رشته ها – نمیگویم همه. میگویم عمده – مصرف کننده دانش تولیدی جهان هستیم یا اگر هم نیستیم بی دلیل دست به تولید دانش زده ایم (فقط برای حفظ پرستیژ کشور و رتبه های علمی). ما هنوز یک مصرف کننده صحیح هم نیستیم. به همین دلیل مدرک کارشناسی هم، زیادتر از نیازمان است.

شاید به همین دلیل مسئولان امر، ده ها واحد درس عمومی را به مجموعه دروس دانشگاهی افزوده اند تا این چهار سال به هر حال به شکلی پر شود!

من کارخانه های بنز و بی ام و و برخی از برترین صنایع دنیا را از نزدیک میشناسم و بارها بازدید کرده ام. مرکز طراحی آنها پر از کسانی است که لیسانس (یا به قول آنها دیپلم مهندسی) دارند و یکی دو نفر دکتر هم برای پرستیژ به مدیریت برخی واحدها منصوب شده اند. من نمیفهمم اگر تولید بنز با لیسانس ممکن است چرا داشتن انبوهی فوق لیسانس و دکترا، به مونتاژ پژو منجر شده است!

- در بسیاری از حوزه ها ما هنوز Generalist هم نداریم پس چرا باید به دنبال Specialist برویم.

در رشته خودم عرض میکنم. وقتی هنوز در بسیاری از رشته های دانشگاهی ما، هنوز «ارتباطات و مذاکره» را به عنوان یک درس ارائه میدهند و این دو حوزه کاملاً تخصصی از هم تفکیک نشده اند، بیشتر شبیه شوخی خواهد بود که من بروم دکترا بگیرم و مثلاً به طور خاص در خصوص

«تفاوتهای الگوهای مذاکره درونسازمانی بین زنان و مردان با سن ۳۰ تا ۴۰ سال در مشاغل خصوصی و بنگاه های کوچک و متوسط در کلانشهر های ایران»

تز بنویسم!!!!

شاید بعد از نوشتن این تز، به من به جای «مهندس شعبانعلی» بگویند «دکتر شعبانعلی». اما من هر بار که دکتر صدایم کنند فکر میکنم دارند مسخره ام میکنند! شاید آنها نفهمند چه میگویند اما من که میدانم معنی دکتر چیست…

- شاید یکی از کارکردهای مدرک دکترا، تدریس در دانشگاه ها باشد. اما واقعیت این است که هدف من بزرگتر از تدریس دانشگاهی است. من در حال آموزش به مدیران اقتصادی کشور هستم و فکر میکنم آموزش امروز آنان، فوریت بیشتری دارد تا آموزش جوانان فردا. اگر فردا اقتصاد کشورم، مثل امروز باشد، جوانان کشور شغلی نخواهند داشت تا بتوانند از آموخته های دانشگاهی خود استفاده کنند…

- تجربه امروز ایران و جهان نشان داده که بزرگترین تغییرات اقتصادی و مدیریتی و صنعتی جهان را نه دانشگاهیان نظریه پرداز، بلکه صنعتگران عملگرا ایجاد کرده اند. انتخاب با ماست که در زمره کدام گروه باشیم اما من گروه دوم را ترجیح میدهم.

- مبحث هزینه فرصت نیز بحث مهمی است که همیشه به آن اشاره کرده ام. وقتی من میتوانم به جای ۵۰۰۰ ساعت وقت گذاشتن و اخذ مدرک دکترا (با هدف اینکه عنوانی به القابم اضافه شود) ۲ یا ۳ کتاب ارزشمند تألیف کنم که برای ده ها هزار نفر از هم وطنانم مفید فایده واقع شود، خیانت به جامعه است که عنوان و لقب خودم را به نیاز مردم جامعه ام ترجیح دهم.

خلاصه اینکه به نظر من، نیاز امروز جامعه من مدرک نیست. بلکه ما نیازمند دانشمندانی عملگرا و مطالعه محور هستیم که علم روز دنیا را بیاموزند و آن را همچون لباسی بر قامت فرهنگ و جامعه ما بدوزند و ما را از این عریانی که گرفتار آنیم نجات دهند. ادامه تحصیل در دانشگاه، یکی از روشهای علم آموزی و دانش اندوزی است که ۱۵ سال فعالیت دانشگاهی و صنعتی در ایران و جهان، به من به تجربه ثابت کرده که برای ایران امروز، اگر هم یکی از روشهاست قطعاً بهترین روش نیست.

من ضمن احترام به همه دوستان عزیزم که در دانشگاهها در خدمتشان هستم، احساس میکنم کار کردن با مدرک دکترا در بسیاری از رشته ها در شرکتهای ایرانی مانند به دست داشتن ساعت رولکس برای کسی است که در پرداخت هزینه تخم مرغ شام خود هم دچار بحران است…

یا شبیه پرتاب کردن ماهواره به سمت آسمان، در شرایطی که هواپیماها به سمت زمین سقوط میکنند.

یا شبیه مطالعه بر روی فن آوری نانو، در کشوری که خط کش ها در ابعاد سانتی متر هم درست اندازه نمیگیرند.

یا شبیه…

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

می توانید کامنت ها را هم بخوانید!!

نمی دانم این حرف ها که از پس سالها تجربه و رنج در دنیای صنعت بدست آمده برای همه دوستان قابل لمس و هضم هست یا نه، اما واقعیتیست که شاید در این سن با آن موافق نباشید ولی اگر فقط در فضای آکادمیک داخل ایران نمانید و به دنیای صنعت و زندگی!!! وارد شوید، حتما برایتان قابل تامل است، دوست دارم این حرف ها را به دوستان مانشتی بزنم، حتی اگر ...

اصول آموزش به سبک پروفکس
اصل اول، یادگیری عمیق و ساخت هندسه مفهومی درست | درک درستی از مفاهیم داشته باش!
اصل دوم، تمرین کد نویسی با ساخت برنامه های کاربردی | تجربه کن!
اصل سوم، یادگیری best practice ها | از تجربه بیاموز!
اصل چهارم، کسب مهارت های کار حرفه ای از جنبه فنی و اجتماعی و تسلط به ابزارها | حرفه ای باش!
۴
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: blackhalo1989 , Amoojan , nazi takpar , hamedit89 , Happiness.72
ارسال:
۲۴ فروردین ۱۳۹۳, ۱۰:۳۴ ب.ظ
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
اینقدر که تاثیر مهارت در پیدا کردن کار مفید است ، معدل تاثیری ندارد.
البته به نظرم معدل از یک حدی نباید پایینتر بیاید، چون بالاخر شما عمر خودتون را صرف تحصیل کردید، پس باید اون حداقل های لازم را هم داشته باشید.
اما معدل به نظرم صرفا یک نمره است ، و کمتر نشان دهنده، میزان اطلاعات عملی فرد است.
بخصوص که در دانشگاه بیشتر از لحاظ تئوری دانشجو پیشرفت میکند، نه عملی. پس سعی کنید علاوه بر درس خواندن، بیشتر اطلاعات عملی خود را افزایش دهید. در واقع میزان مهارت عملی فرد در رشته اش است که اولویت دارد.


Three sentences for getting success
  • Know more than other
  • Work more than other
  • Expect less than other

۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۰
۲۶ فروردین ۱۳۹۳, ۱۱:۲۵ ق.ظ
RE: تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
(۱۹ فروردین ۱۳۹۳ ۰۹:۵۳ ق.ظ)mohsen@profex.ir نوشته شده توسط:  سلام
همه حرف هایی که درباره مدرک تحصیلی و تحصیلات دانشگاهی و مهارت های حرفه ای در بازارکار می خواهم بزنم، آقای محمدرضا شعبانعلی عزیز در لینک زیر زده است.
نقل قول: از سال ۸۰ که مدرک لیسانسم را با معدلی بالا، از دانشگاه صنعتی شریف گرفتم تا سال ۱۳۸۴ باید دائماً جواب دوستانم را میدادم که چرا فوق لیسانس نمیگیری. دو باری هم کنکور شرکت کردم و با رتبه خوب در دانشگاه خودم قبول شدم اما نرفتم. سال ۸۶ که کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشگاه شریف گرفتم (با رتبه و معدل بالا) باز تا امروز، دوستان زیادی می پرسند که چرا ادامه تحصیل نمیدهی و دکترا نمیگیری…

ادامه تحصیل در مقطع دکترا

پراکنده در جاهای مختلف جواب داده ام. اما گفتم یک پاسخ تفصیلی اینجا بنویسم…

مقدمه اول:

یک واقعیت وجود دارد. نباید نظام آموزشی، به مسیر رشد و پرورش ما جهت بدهد، این ما هستیم که مسیر رشد خود را انتخاب و ترسیم میکنیم.

شاید سالها بعد، علاوه بر دکترا و پست دکترا، پست پست دکترا، پست پست پست دکترا و … هم در دانشگاه ها شکل گرفت. یعنی ما دیگر باید زندگی خود را تعطیل کنیم و تا دم مرگ به در دانشگاهها دخیل ببندیم؟

هر درجه تحصیلی معنا و مفهوم و کارکردی دارد.

اجازه بدهید که اول در مورد کارشناسی بگوییم.

خود کارشناسی یکی از ترجمه های غلط و طنز آمیز است. کارشناس کسی است که سالها تخصص و تجربه دارد. ما هر کسی که چهار سال در دانشگاه میچرخد و غذای ارزان میخورد و روی صندلی های سفت دانشگاه، مینشیند و اس ام اس بازی میکند و با تقلب در پایان ترم نمره ای می آورد، کارشناس مینامیم!

لیسانس واژه متفاوتی است. لیسانس یعنی مجوز٫ چیزی مثل جواز کسب!

من وقتی لیسانس مهندسی مکانیک گرفتم، یعنی میتوانم و مجازم با این دانش، امرار معاش کرده و حق دارم در مورد آن حوزه، تا حد دانشم اظهار نظر کنم.

من باید چند سال در آن حوزه کار کنم تا به یک «کارشناس» به معنای واقعی کلمه تبدیل شوم.

به همین دلیل، در عمده کشورهای دنیا، مردم رشته لیسانس خود را با نگرشی به بازار کار و نیازهای روز جامعه، انتخاب می کنند.

فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، برای کسانی است که میخواهند در یک حوزه خاص عمیقتر شوند. عموماً وقتی معنی پیدا میکند که کسی لیسانس خوانده و مدتی در آن حوزه کار کرده و سپس تصمیم میگیرد به دانش خودش در آن حوزه عمق دهد.

مثلاً من مکانیک خوانده ام، سالها در صنعت کار میکنم، میبینم حوزه کنترل و اتوماسیون حوزه جذابی است که دانش من در آن محدود است. به دانشگاه برمیگردم تا دانش خودم را در آن حوزه خاص ارتقاء دهم. طبیعی است کسی میتواند این مقطع را به پایان ببرد که معلومات خود را در حوزه ای با رعایت روش شناسی علمی، به نتایجی کاربردی تبدیل کرده و گزارشی از این فعالیت (تحت عنوان تز یا مقاله) ارائه نماید

دکترا برای کسانی است که رسالت خود را تولید علم و پیشبرد مرز دانش جهان در یک حوزه تخصصی می دانند.

——————————————————————————————————

مقدمه دوم:

اما در ایران تعریف متفاوتی در ذهن مردم است. همه فکر میکنند تا جایی که وقت و استعداد دارند باید این مقاطع را درست یکی پس از دیگری ادامه دهند!

کارکرد اصلی هم، نه دغدغه توسعه دانش و مهارت فردی است و نه پیشرفت علم. عمدتاً یک عنوان است.

این را از اینجا میفهمم که میبینم برخی دوستانم در دوره دکترا، درد دل میکنند که باید هر هفته یک مقاله بخوانند! این خود نشان میدهد که مقاله خواندن، یک «درد» است نه «غذایی برای یک روح گرسنه علم».

——————————————————————————————————-

اما حالا دلایل من:

- ما در شرایط امروز کشور، در عمده رشته ها – نمیگویم همه. میگویم عمده – مصرف کننده دانش تولیدی جهان هستیم یا اگر هم نیستیم بی دلیل دست به تولید دانش زده ایم (فقط برای حفظ پرستیژ کشور و رتبه های علمی). ما هنوز یک مصرف کننده صحیح هم نیستیم. به همین دلیل مدرک کارشناسی هم، زیادتر از نیازمان است.

شاید به همین دلیل مسئولان امر، ده ها واحد درس عمومی را به مجموعه دروس دانشگاهی افزوده اند تا این چهار سال به هر حال به شکلی پر شود!

من کارخانه های بنز و بی ام و و برخی از برترین صنایع دنیا را از نزدیک میشناسم و بارها بازدید کرده ام. مرکز طراحی آنها پر از کسانی است که لیسانس (یا به قول آنها دیپلم مهندسی) دارند و یکی دو نفر دکتر هم برای پرستیژ به مدیریت برخی واحدها منصوب شده اند. من نمیفهمم اگر تولید بنز با لیسانس ممکن است چرا داشتن انبوهی فوق لیسانس و دکترا، به مونتاژ پژو منجر شده است!

- در بسیاری از حوزه ها ما هنوز Generalist هم نداریم پس چرا باید به دنبال Specialist برویم.

در رشته خودم عرض میکنم. وقتی هنوز در بسیاری از رشته های دانشگاهی ما، هنوز «ارتباطات و مذاکره» را به عنوان یک درس ارائه میدهند و این دو حوزه کاملاً تخصصی از هم تفکیک نشده اند، بیشتر شبیه شوخی خواهد بود که من بروم دکترا بگیرم و مثلاً به طور خاص در خصوص

«تفاوتهای الگوهای مذاکره درونسازمانی بین زنان و مردان با سن ۳۰ تا ۴۰ سال در مشاغل خصوصی و بنگاه های کوچک و متوسط در کلانشهر های ایران»

تز بنویسم!!!!

شاید بعد از نوشتن این تز، به من به جای «مهندس شعبانعلی» بگویند «دکتر شعبانعلی». اما من هر بار که دکتر صدایم کنند فکر میکنم دارند مسخره ام میکنند! شاید آنها نفهمند چه میگویند اما من که میدانم معنی دکتر چیست…

- شاید یکی از کارکردهای مدرک دکترا، تدریس در دانشگاه ها باشد. اما واقعیت این است که هدف من بزرگتر از تدریس دانشگاهی است. من در حال آموزش به مدیران اقتصادی کشور هستم و فکر میکنم آموزش امروز آنان، فوریت بیشتری دارد تا آموزش جوانان فردا. اگر فردا اقتصاد کشورم، مثل امروز باشد، جوانان کشور شغلی نخواهند داشت تا بتوانند از آموخته های دانشگاهی خود استفاده کنند…

- تجربه امروز ایران و جهان نشان داده که بزرگترین تغییرات اقتصادی و مدیریتی و صنعتی جهان را نه دانشگاهیان نظریه پرداز، بلکه صنعتگران عملگرا ایجاد کرده اند. انتخاب با ماست که در زمره کدام گروه باشیم اما من گروه دوم را ترجیح میدهم.

- مبحث هزینه فرصت نیز بحث مهمی است که همیشه به آن اشاره کرده ام. وقتی من میتوانم به جای ۵۰۰۰ ساعت وقت گذاشتن و اخذ مدرک دکترا (با هدف اینکه عنوانی به القابم اضافه شود) ۲ یا ۳ کتاب ارزشمند تألیف کنم که برای ده ها هزار نفر از هم وطنانم مفید فایده واقع شود، خیانت به جامعه است که عنوان و لقب خودم را به نیاز مردم جامعه ام ترجیح دهم.

خلاصه اینکه به نظر من، نیاز امروز جامعه من مدرک نیست. بلکه ما نیازمند دانشمندانی عملگرا و مطالعه محور هستیم که علم روز دنیا را بیاموزند و آن را همچون لباسی بر قامت فرهنگ و جامعه ما بدوزند و ما را از این عریانی که گرفتار آنیم نجات دهند. ادامه تحصیل در دانشگاه، یکی از روشهای علم آموزی و دانش اندوزی است که ۱۵ سال فعالیت دانشگاهی و صنعتی در ایران و جهان، به من به تجربه ثابت کرده که برای ایران امروز، اگر هم یکی از روشهاست قطعاً بهترین روش نیست.

من ضمن احترام به همه دوستان عزیزم که در دانشگاهها در خدمتشان هستم، احساس میکنم کار کردن با مدرک دکترا در بسیاری از رشته ها در شرکتهای ایرانی مانند به دست داشتن ساعت رولکس برای کسی است که در پرداخت هزینه تخم مرغ شام خود هم دچار بحران است…

یا شبیه پرتاب کردن ماهواره به سمت آسمان، در شرایطی که هواپیماها به سمت زمین سقوط میکنند.

یا شبیه مطالعه بر روی فن آوری نانو، در کشوری که خط کش ها در ابعاد سانتی متر هم درست اندازه نمیگیرند.

یا شبیه…

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

می توانید کامنت ها را هم بخوانید!!

نمی دانم این حرف ها که از پس سالها تجربه و رنج در دنیای صنعت بدست آمده برای همه دوستان قابل لمس و هضم هست یا نه، اما واقعیتیست که شاید در این سن با آن موافق نباشید ولی اگر فقط در فضای آکادمیک داخل ایران نمانید و به دنیای صنعت و زندگی!!! وارد شوید، حتما برایتان قابل تامل است، دوست دارم این حرف ها را به دوستان مانشتی بزنم، حتی اگر ...
بسیار عالی و منطقی
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۱
۲۴ اسفند ۱۳۹۴, ۱۲:۰۳ ق.ظ
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
هر دو با هم و در راستی یکدیگر بسیار کار آمد خواهد بود

...Let it Go
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۲
۲۴ اسفند ۱۳۹۴, ۱۱:۰۱ ب.ظ
تاثیر معدل بیشتر است یا مهارت در پیدا کردن کار؟
من متاسفانه وقت نکردم که پاسخ باقی دوستان رو بخونم.پس نظر خودم رو میگم.
حتما حتما به نمونه کار نگاه میکنن.مخصوصا توی رشته ما. شما وقتی که میری مصاحبه با شرکتی عموما با مدیر فنی شرکت مصاحبه میکنی و اگر تایید شدی به باقی دوستان معرفی میشی.اون مدیر فنی محترم فکر میکنید از بین بچه درس خونای دانشگاه تونسته مدیر فنی بشه یا از طریق تجربه کاری فراوانی که داشته؟؟
اکثر که چه عرض کنم تمامی دوستان برنامه نویس و کامپیوتری دانشگاه ما دارای تجربه برنامه نویسی فرااااااوانن و نمونه کار های فوق العاده و البته شاید در بهترین حالت در بهترین حالت با معدل ۱۵ فارغ التحصیل شدن.تازه همه شون از ترم ۴ یا زودتر مشغول به کار شده بودن.
پس لطفا سعی کنین مهارت های برنامه نویسی ، تحلیل سیستم، تحلیل سیستم های موبایل و در اخر شاید برنامه نویسی تحت وب رو بالا ببرین.والا به خدا کار ما کامیپوتری هاا با معدل نمیتونیم پیدا کنیم.فقط فقط فقط با نمونه کار.
موفق باشیی

دل من اینجاست .. توی یه گوشه دور ولی نزدیک..
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  پیدا کردن دستگیره manager_66 ۵ ۴,۳۵۳ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۴۴ ب.ظ
آخرین ارسال: blackhalo1989
  کدام زبان برای هوش مصنوعی بهتر است؟ فرق بین زبان های هوش مصنوعی چیست؟ azam2075 ۳ ۵,۴۳۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ۰۷:۲۱ ب.ظ
آخرین ارسال: علیصا
Heart هزینه عشق واقعی چقدر است aatwo ۵ ۵,۳۰۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴ ب.ظ
آخرین ارسال: ghaderZ
  تا به حال شده خدا فرصت زندگی کردن دوباره رو بهت بده؟مرگ از جلوی چشمات رد شده؟ abraham ۲۱ ۱۴,۴۹۷ ۲۰ دى ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶ ب.ظ
آخرین ارسال: raam
  جایی برای پیدا کردن توابع آماده جاوااسکریپت f.b ۷ ۴,۰۰۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ۰۴:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: calm
  چجوری بفهمیم سرور hp اورجینال است یا خیر!؟ azade1992 ۱ ۲,۲۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹ ق.ظ
آخرین ارسال: diiyan
  کدام زبان برنامه‌نویسی بهترین انتخاب است؟ elecomco ۲ ۲,۷۳۱ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۰۵:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: kilookiloo
  پیدا کردن موضوع پایان نامه k1.technology ۲ ۷,۷۴۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴ ب.ظ
آخرین ارسال: bankabzar
Smile ۱۰ مدل آدم نخاله که به نفع خودتان است قیدشان را بزنید! αɾια ۱۷ ۹,۴۴۹ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳ ب.ظ
آخرین ارسال: sarasadati
  انجام پایان نامه برای داده کاوی استقرایی روی FIM ویافتن ARM با دوتا یا بیشتر CUDA GPU zaliabbass ۲ ۳,۹۸۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ ۰۸:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: bankabzar

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close