زمان کنونی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۵:۱۲ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

تغذیه کنکوری ها

ارسال:
۰۲ بهمن ۱۳۹۳, ۰۱:۱۸ ب.ظ
تغذیه کنکوری ها
زنجبیل و نعناع با افزایش خون‌رسانی مغزسبب تقویت یادگیری می‌شود


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امیر ذبیح‌اللهی در این ‌باره با اشاره به زمان کوتاه باقی مانده به آزمون کنکور سراسری، صرف شکلات‌های کاکائویی و یا مصرف روزانه یک لیوان شیر به همراه خرما را در این ایام برای تسلط براعصاب الزامی برشمرد و افزود: بی خوابی و کم خوابی موجب از هم پاشیدگی سیکل‌های ارتباطی نرون‌ها در مغز و یا تجزیه و تحلیل غلط ذهنی می‌شود و در دراز مدت افزون بر افت کارآیی دستگاه ایمنی بدن و ابتلای فرد به عفونت‌های متعدد ویروسی سبب افت کیفیت حافظه هم می‌شود که این امر اشتباهات فاحش ذهنی در جلسه آزمون را به همراه دارد .
این متخصص مهمترین راه غلبه بر مشکلات و درمان استرس را برنامه‌ریزی و مدیریت زمان و اعتماد به نفس عنوان کرد و افزود: تغذیه درست و کافی، استفاده از ماهی، سفیده تخم‌مرغ، سبزی‌های تازه و آب میوه در وعده‌های غذایی، هشت ساعت خواب شبانه، پیاده‌روی برای کنکوری‌ها الزامی است .
ذبیح اللهی در ادامه به داوطلبان کنکور سراسری توصیه کرد که با دسته‌بندی مطالب درسی خود، مطالعه و مرور درس‌های حفظی در صبح هنگام و مطالعه دروس‌ نیازمند تجزیه و تحلیل در هنگام شب و با کد گذاری مطالب درسی و آشنایی با تکنولوژی آموزشی، ماندگاری مطالب را در حافظه بهتر کنند .
به گزارش ایسنا، همچنین رییس انجمن تغذیه ایران به داوطلبان کنکور، مصرف غذاهای آرام‌بخشی چون شیر، ماست، دوغ، سوپ جو، سوپ تره فرنگی و سوپ قارچ را در شب قبل از امتحان توصیه کرد و افزود: رعایت تنوع، تعادل و تناسب تغذیه‌ای در طول سال حایز اهمیت است. داوطلبان کنکور هم ضمن رعایت تنوع غذایی باید از افراط و تفریط در تغذیه شب امتحان پرهیز کنند، پرخوری سبب عدم تمرکز در یادگیری و کم خوری هم سبب کاهش توان فکری می‌شود .
وی با بیان این که داوطلبان باید با خواب به موقع و کافی در طول دوران مطالعه قدرت تمرکز ذهنی خود را افزایش دهند، افزود: با خواب مناسب و کافی آمادگی مغز برای درک بهتر مطالب افزایش می‌یابد .
مظهری در ادامه توضیح داد: هورمون‌های بدن از جمله هورمون رشد تحت تاثیر ساعت بیولوژیک بدن از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب دستخوش نوساناتی می‌شود؛ هورمون رشد بازسازی و جایگزینی سلول‌ها و بافت‌های فرسوده مغزی را به همراه دارد و اگر این زمان به طول انجامد هورمون‌های فعال تحت تاثیر ساعت بیولوژیک، ساعت بازسازی و آماده‌سازی خود را از دست می‌دهند .
وی با تاکید بر این که داوطلبان نباید در ایام آماده‌سازی خود برای کنکور وعده‌ غذایی را حذف کنند، در ادامه گفت: مصرف سه وعده صبحانه، ناهار و شام برای این افراد ضروری است. این در حالیست که افزون بر سه وعده غذا، کارشناسان تغذیه، گنجاندن دو میان وعده در برنامه غذایی را توصیه می‌کنند .
وی در خصوص ویژگی‌های یک میان وعده مناسب، توضیح داد: عصرانه‌ای با منشاء گیاهی - حیوانی تلفیقی از سبزیجات، میوه‌جات، غلات و حبوبات مناسب‌تر است .
مظهری وجود غذاهای سنتی نظیر نان، پنیر، گردو، کره، عسل، مربا، شیر و گاهی عدسی و یا حلیم‌های خانگی را در وعده صبحانه الزامی برشمرد و افزود:عدم صرف صبحانه در ایام امتحان بازدهی جسمی و فکری را کاهش می‌دهد .
رییس انجمن تغذیه ایران با اظهار تاسف از وجود این باور اشتباه که خوردن مواد قندی در تامین انرژی مورد نیاز بدن موثر است در ادامه به گرایش خانواده‌ها به خوردن شیرینی‌جات، شربت، شکلات اشاره کرد و اظهارداشت: مواد قندی تصفیه شده نه تنها اثر مفیدی بر کارایی مغز نداشته بلکه با افزایش سطح خونی قند، انسولین خون را افزایش داده و سبب هدایت قند به درون سلول می‌شود که نتیجه آن احساس خستگی و بی‌حالی برای فرد است .
وی با اعتقاد به این که در کنار مواد انرژی‌زا، مغز به ویتامین ث هم نیاز دارد، به ایسنا گفت:‌ به همین جهت مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه می‌تواند ضمن تامین ویتامین ث و آنتی اکسیدان بدن، مغز را از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان نگهدارد .
مظهری با بیان این که داوطلبان کنکور در شب قبل از آزمون باید از مصرف غذاهای حجیم، پرروغن و پرنمک بپرهیزند، خاطرنشان کرد: مصرف غذاهایی چون سوسیس،‌ کالباس،‌ پیتزا، سیب‌زمینی سرخ کرده به علت وجود ترکیبات مضر و تاثیرگذار برتوان ذهنی توصیه نمی‌شود .
وی افزود: هر چند در دوران پرالتهاب قبل از آزمون فرصت کافی برای رفع کم‌خونی وجود ندارد اما کم خونی و عدم دسترسی مواد معدنی با ارزش نظیر روی، آهن باید با استفاده از گوشت‌های قرمز کبابی یا آب پز رفع شود. همچنین مصرف آبزیان برای تامین امگا ۳، ویتامین‌های گروه ب و ید به رفع این کمبودها کمک می‌کند .
وی با بیان این که خواب عمیق و راحت بازده مغز را افزایش می‌دهد، گفت : داوطلبان کنکور به جای مطالعه در نیمه‌های شب زمان مطالعه دروس را به صبح هنگام تغییر دهند .
وی ادامه داد: انرژی لازم برای فعالیت مغز از طریق مصرف غذاهای مختلف به خصوص حبوبات، غلات که حاوی قندهای مرکب با آزادسازی تدریجی قند هستند بهتر تامین می‌شود تا قند‌های ساده‌ای نظیرنان‌های خامه‌ای، بستنی‌ها و شربت‌ها .
وی گفت: استفاده حد متعارف مغزها و آجیل‌ به خصوص بادام زمینی در افزایش توان مغزی سودمند است .
مظهری با تاکید بر این که داوطلبان کنکور از مصرف تخم مرغ، جگر وانواع لوبیاها در همه ایام سال غافل نشوند، گفت: سبزیجاتی نظیر برگ نعناع، خون رسانی به مغز را تسهیل می‌کند بنابراین وجود آن در برنامه غذایی افرادی با فعالیت فکری الزامی است .
رییس انجمن تغذیه با توصیه به داوطلبان نسبت به استفاده از شربت زنجبیل در ادامه توضیح داد:این شربت با تاثیر مستقیم برروی غدد فوق کلیوی سبب افزایش مقاومت در برابر تنش‌های عصبی شده و از سوی دیگر با افزایش خون رسانی مغز یادگیری را تقویت می‌کند .
کشاورز متخصص تغذیه در ادامه با بیان این ب- ‌کمپلکس در کاهش استرس و افزایش شانس موفقیت در آزمون موثر است، گفت: به همراه داشتن تنقلات شیرین نظیر انجیر خشک، خرما،‌ برگه هلو، زرد آلو و همه میوه‌های خشک در جلسه امتحان در افزایش کارآیی مغز سودمند است .
دکتر کشاورز خاطرنشان کرد: مصرف لبنیات فراوان خصوصا ماست و دوغ به همراه شام و همچنین مصرف یک لیوان شیر ولرم کم شیرین قبل از خواب به آرامش فرد در شب قبل از امتحان کمک می‌کند .


عسل و خرما در کاهش اضطراب کنکوری‌ها مفید است

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بر رساندن انرژی به دانش‌آموزان کنکوری به کاهش اضطراب و استرس آنها نیز کمک می‌کند .
علی شمس نورایی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: دانش‌آموزان کنکوری از مصرف زیاد شیرینی‌، چیپس، پفک، تنقلات ناسالم، نوشیدنی‌های گازدار و حاوی کافئین یا مواد انرژی‌زا پرهیز کنند .
وی گفت: مصرف تنقلات ناسالم ممکن است آثار مثبت گذرا داشته باشند ولی پس از مدتی کوتاه عوارض گوارشی، اضطراب، هیجان، سردرد و عدم تمرکز را به دنبال خواهد داشت .
این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف شیر و لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و غلات، مواد پروتئینی، سبزی‌ها و میوه‌‌ها موجب بهبود سلامت جسم و ذهن می‌شود و به افزایش توان مغز کمک می‌کند .
شمس نورایی بیان داشت: مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بر رساندن انرژی به دانش‌آموزان کنکوری، ویتامین‌ها و عناصر ضروری آنها را تأمین می‌کند و در کاهش اضطراب و استرس مفید است .
وی ادامه داد: مصرف ماهی، میگو، جگر، گوشت و حبوباتی مثل عدس که حاوی آهن، اسید فولیک، کلسیم، فسفر و سایر مواد ریز‌مغذی‌ هستند به کاهش کم‌خونی، اضطراب و افزایش توان یادگیری، حافظه و تمرکز کمک می‌‌کند .

آب هویج موجب افزایش تمرکز کنکوری‌ها می‌شود

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه گفت: بهترین میان ‌وعده برای دانش‌آموزان آب هویج است که موجب افزایش تمرکز آنها می‌شود .
میترا زراتی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: قند خون دانش‌آموزان در دوران کنکور ممکن است نوسان پیدا کند .
وی گفت: افت قندخون موجب سردرد می‌شود و دانش‌آموزان برای کاهش افت قندخون به مصرف شکلات و تافی رو می‌آورند که می‌تواند موجب چاقی آنها شود .
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: دانش‌آموزان در دوران کنکور برای پیشگیری از افت قند خون می‌توانند از میوه‌های خشک مانند انجیر و خرما استفاده کنند .
زراتی بیان داشت: دانش‌آموزان کنکوری مصرف منابع امگا۳ را فراموش نکنند؛ موادغذایی مانند ماهی، گردو، کنجد سرشار از منابع غذایی امگا۳ است .
وی گفت: دانش‌آموزان به دلیل اینکه در طی روز پشت میز می‌نشینند، احتمال بروز یبوست در آنها زیاد است و مصرف زیاد میوه‌ها را نباید فراموش کنند .
این کارشناس تغذیه اظهار داشت: بهترین میان‌وعده برای دانش‌آموزان آب هویج است که موجب افزایش تمرکز دانش آموزان می‌شود و مصرف انواع مرکبات و میوه‌هایی مانند موز که سرشار از سروتونین است موجب آرامش آنها می‌شود .

موفق باشیدHeart

زمان آدم ها رو دگرگون میکند
اما تصویری را که از آنها داریم
ثابت نگه می دارد
هیچ چیز دردناک تر از این تضاد
میان دگرگونی آدم ها و ثبات خاطره ها نیست


مارسل پروست
از کتاب : در جستجوی زمان از دست رفته
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: ziba.O , ana9940 , khordad.girl , artmiss


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  منبع مناسب تستی و کنکوری درس شناسای الگو atousayazd ۷ ۷,۲۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ۰۳:۰۶ ب.ظ
آخرین ارسال: سعید_سخت افزار
  کتاب های کنکوری ارشد هوش مصنوعی bahar1362 ۰ ۲,۱۶۷ ۱۵ دى ۱۳۹۹ ۱۰:۴۷ ق.ظ
آخرین ارسال: bahar1362
  نکات کنکوری روز خواستگاری Fardad-A ۳۷ ۳۲,۳۸۰ ۰۵ دى ۱۳۹۸ ۰۶:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: Behnam‌
  فروش بیش از ۳۰ جلد کتاب مرجع و تستی کنکوری ارشد کامپیوتر- توافقی goldenratio ۲ ۳,۰۴۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: fsadat7
  فروش کتاب های کنکوری ارشد h@3!n ۰ ۱,۸۱۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۰۸:۴۹ ب.ظ
آخرین ارسال: h@3!n
  فروش کتاب های کنکوری ارشد h@3!n ۲ ۲,۸۳۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۹ ب.ظ
آخرین ارسال: RoRo_kahani
  فروش تعدادی کتاب کنکوری و دانشگاهی festival ۰ ۱,۵۷۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۷ ۰۷:۱۸ ب.ظ
آخرین ارسال: festival
  تصاویر کنکوری (زحماتی که کشیدیم :( موج ۱۹۲ ۱۲۱,۶۳۶ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۱۴ ق.ظ
آخرین ارسال: NP-Cσмρℓєтє
  فروش کتاب های کنکوری m.hush97 ۰ ۱,۷۹۳ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۴:۴۶ ب.ظ
آخرین ارسال: m.hush97
Question مدیر بخش "کتاب ها و جزوات کنکوری" چه کاربری است؟ javad94 ۵ ۵,۱۵۹ ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ ۰۱:۲۵ ب.ظ
آخرین ارسال: The BesT

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close