زمان کنونی: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳, ۰۳:۱۳ ق.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

چرا یادگیری برنامه نویسی ؟

ارسال:
۰۲ خرداد ۱۳۹۹, ۰۲:۵۷ ب.ظ
چرا یادگیری برنامه نویسی ؟
تمام کودکان باید نوشتن را یاد بگیرند، در حالیکه تعداد کمی از آنها در آینده روزنامه نگار، داستان نویس، و یا نویسنده های حرفه ای خواهند شد، پس دلیل یادگیری نوشتن چیست؟ سوال احمقانه ای بنظر می رسد. چرا که مردم در کارهای روزمره خود از نوشتن استفاده می کنند، مثلاً برای یک دوست پیام تبریک می فرستند، لیست خرید روزانه را می نویسند، احساسات شخصی خود را در دفتر خاطرات می نویسند و ... . همچنین عمل نوشتن، افکار مردم را پرورش می دهد. آنها در هنگام نوشتن، سازماندهی، تصحیح کردن و چگونگی انعکاس ایده های خود را نیز یاد می گیرند. پس واضح است که دلایل زیادی برای یادگیری نوشتن وجود دارد. کدنویسی نیز نوعی نوشتن است که شما را قادر می سازد تا چیزهای جدیدی مانند داستان های تعاملی، گیم، انیمیشن، و شبیه سازی را "بنویسید" و همانند نوشتن معمولی، دلایل زیادی وجود دارد که کدنویسی را نیز یاد بگیرید.

اخیراً موجی از علاقمندی برای کدنویسی ایجاد شده است که بیشتر به دلیل فرصت های شغلی مرتبط با آن است. چرا که برخی از شغل های برنامه نویسی و علوم کامپیوتری به سرعت در حال رشد هستند و تقاضای نیروی انسانی برای این مشاغل بیشتر از عرضه آن است. اما در عین حال، دلایل عمیق تر و گسترده تری برای یادگیری کدنویسی وجود دارد. در حین یادگیری کدنویسی، مردم چیزهای خیلی زیادی یاد می گیرند. آنها فقط کدنویسی یاد نمی گیرند، بلکه کدنویسی می کنند تا یاد بگیرند. علاوه بر یادگیری مسائل ریاضیاتی و محاسباتی (مانند متغیرها و شرط ها)، آنها استراتژی های حل مسئله، طراحی پروژه، و راه های ارتباطی را نیز یاد می گیرند. این مهارت ها نه تنها برای افرادی که در حوزه کامپیوتر فعالیت می کنند مفید اند، بلکه برای تمامی افراد در هر سن و با هر علاقه و شغلی نیز مثمرثمر واقع خواهند شد.

در ماه می سال ۲۰۰۷، یک گروه تحقیقاتی در MIT Media Lab (آزمایشگاه تحقیقاتی میان رشته ای در ماساچوست) زبان برنامه نویسی Scratch و وب سایت آنلاین آن (به آدرس scratch.mit.edu) را راه اندازی کردند تا برنامه نویسی را برای تمامی افراد در دسترس و جذاب کنند. از آن زمان، جوانان (سنین ۸ سال به بالا) بیش از ۴/۵ میلیون پروژه را در وب سایت Scratch به اشتراک گذاشته اند و هر روزه هزاران پروژه نیز به این مجموعه افزوده می شود. Scratch در مکان های مختلفی (خانه، مدرسه، آزمایشگاه، مراکز اجتماعی)، توسط افرادی در سطوح مختلف سنی (از مدارس ابتدایی تا دانشگاه)، و در رشته های بسیاری (ریاضی، علوم کامپیوتر، زبان، مطالعات اجتماعی و ...) مورد استفاده قرار می گیرد.

تنوع و خلاقیت های بکار رفته در این پروژه ها اعجاب انگیز است. در وب سایت Scratch می توان داستانهای انیمیشنی، تورهای مجازی، شبیه سازی علوم، اطلاعیه خدمات عمومی، پروژه های هنرهای چندرسانه ای، خبرنامه آنلاین، آموزش تعاملی، و خیلی چیزهای دیگر پیدا کرد.

یکی از پروژه هایی که توسط دختر ۱۲ ساله ای در Scratch انجام شده بود، یک کارت کریسمس با تصاویر کارتونی بابانوئل و گوزن های شمالی او بود. هر گوزن یک آلت موسیقی داشت که موقع کلیک بر روی آنها، هر کدام قسمتی از آهنگ "کریسمس مبارک" را می خواندند. این دختر جوان که با نام BlueSaturn در این سایت معروف است، برای تمام دوستانش لینکی از این پروژه را به عنوان هدیه روز کریسمس فرستاد.

هنگامی که BlueSaturn بر روی کارت کریسمس کار می کرد، متوجه شد که از خلق شخصیت های انیمیشنی لـ*ـذت می برد. بنابراین پروژه ای شامل یه سری از شخصیت های مختلف انیمیشنی از جمله دایناسور، اژدها، اسب پرنده ایجاد کرد. در یادداشت های مربوط به پروژه، BlueSaturn دیگران را به استفاده از این شخصیت ها تشویق کرد. او شخصیت های سفارشی را نیز مطابق درخواست کاربران ایجاد می کرد. در واقع، او یک سرویس مشاوره راه اندازی کرد. موسسین این سایت نیز هرگز تصور نمی کردند که وب سایت آنها به این روش مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از اعضای سایت درخواست یک یوزپلنگ برای استفاده در پروژه خود در Scratch کرد، و BlueSaturn انیمیشنی از یک یوزپلنگ بر طبق ویدئویی که در سایت نشنال جئوگرافیک دیده بود، ایجاد کرد. برای یکی دیگر از اعضای سایت، او یک پرنده ایجاد کرد و آموزش مرحله به مرحله ایجاد آن را نیز نوشت.

BlueSaturn در سایت معروف شد و درخواست هایی برای پیوستن به تیم های همکاری دریافت کرد. در یکی از این تیم ها، BlueSaturn با چهار نفر دیگر از کشورهای مختلف برای ایجاد گیم ماجراجویی حرفه ای همکاری می کرد. BlueSaturn شخصیت های انیمیشنی را ایجاد می کرد در حالیکه اعضای دیگر سناریوی گیم، موسیقی و افکت های صوتی، و طراحی پس زمینه را انجام می داند.

در فرآیند انجام این پروژه ها، BlueSaturn قطعاً مهارت های برنامه نویسی را یاد می گرفت ولی در کنار آن خیلی چیزهای دیگر را نیز یاد گرفت. او آموخت که چگونه یک مسئله پیچیده را به بخش های ساده تر تقسیم کند، چگونه طرح خود را بارها و بارها اصلاح کند، چگونه باگ ها را شناسایی و رفع کند، چگونه با دیگران همکاری و مشارکت کند، و چگونه در برابر چالش ها استقامت کند.

اعضای فعال وب سایت Scratch یاد گرفتند درباره خودشان متفاوت فکر کنند. آنها خود را به عنوان سازندگان و طراحان باور کردند که می توانند چیزهایی را ایجاد کنند و خودشان را از طریق رسانه دیجیتالی مطرح کنند، و نه اینکه فقط جستجو کنند، چت کنند، و گیم بازی کنند. در حالیکه بسیاری از افراد می توانند رسانه دیجیتالی را بخوانند، افرادی که در Scratch فعالیت می کنند می توانند رسانه دیجیتالی را بنویسند و در جامعه دیجیتالی امروز سهیم باشند.

آقای میشل رسنیک -مدیر پروژه زبان برنامه نویسی اسکرچ در دانشگاه ام آی تی- اعتقاد دارد که هرکس در عصر حاضر برنامه نویسی بلد نباشد، بی سواد است. به اعتقاد وی،‌ کودکان عصر فناوری کودکانی نیستند که بتوانند ایمیل ارسال کنند، اپلیکیشن نصب کنند و چت کنند بلکه کودکان واقعی عصر فناوری کودکانی هستند که بتوانند با سیستم ها، گجت ها و پلتفرم های مختلف صحبت کنند و آنچه مسلم است این که روش صحبت کردن با چنین سیستم هایی، یادگیری اصول برنامه نویسی است.
۰
۰
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  کمک برای شروع برنامه نویسی seyed ehsn ۲۱ ۱۴,۰۵۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ۰۵:۱۰ ب.ظ
آخرین ارسال: maryamjafari63
  پروپوزال نویسی ف.ش ۹ ۱۲,۳۵۴ ۰۱ دى ۱۴۰۰ ۰۱:۱۷ ب.ظ
آخرین ارسال: golkhorami
  رودمپی برای برنامه نویسی Doctorwho ۱ ۱,۷۴۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ۰۳:۰۲ ق.ظ
آخرین ارسال: one hacker alone
  استخدام برنامه نویس یا کارآموز برنامه نویسی سی شارپ Hesitant_Girl ۰ ۱,۴۵۶ ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲ ب.ظ
آخرین ارسال: Hesitant_Girl
  ۷ قانون طلایی یادگیری آسان مکالمه زبان انگلیسی morweb ۱۲ ۱۰,۹۲۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۱۹ ب.ظ
آخرین ارسال: cyruskingsolomon
  رودمپی برای یادگیری برنامه نویسی Doctorwho ۰ ۱,۵۳۹ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲ ق.ظ
آخرین ارسال: Doctorwho
  یادگیری لغات حیاتی زبان انگلیسی cyruskingsolomon ۰ ۲,۱۱۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ ۰۴:۴۲ ب.ظ
آخرین ارسال: cyruskingsolomon
  درخواست برنامه برای اردینو در iot seokheiry ۱ ۲,۹۵۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۵۵ ب.ظ
آخرین ارسال: iot-programer
  تهیه کتاب یادگیری الکترونیکی هادی اسماعیلی lotuss ۰ ۱,۷۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ۰۲:۲۰ ب.ظ
آخرین ارسال: lotuss
  کدام زبان برنامه‌نویسی بهترین انتخاب است؟ elecomco ۲ ۲,۷۳۴ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۰۵:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: kilookiloo

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close