زمان کنونی: ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۶:۲۵ ق.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد

ارسال:
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۲:۳۹ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۲:۴۰ ق.ظ، توسط yaser_ilam_com.)
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد

روز گذشته یک حمله سایبری به سایت اینترنتی وزارت نفت و برخی شرکت‌های تابعه آن انجام شد که ظاهرا این اتفاق تنها مربوط به سایت‌های وزارت نفت نبوده و برخی از سایت‌های صنعتی را هم شامل شده است.

به نقل از ایتنا؛ گفته می‌شود این حمله سایبری که از اسفند ۹۰ دراین حوزه اتفاق افتاده و در روز گذشته به اوج خود رسیده ناشی از ورود ویروسی به نام «وایپر» است که اطلاعات برخی از رایانه‌های این شرکت‌ها را پاک کرده است.

یکی از مسئولان روابط عمومی وزارت نفت با تایید ایجاد مشکل فنی در رایانه‌های برخی از سازمان‌های تابعه ارائه اطلاعات دقیق در این زمینه را به آینده‌ای نزدیک موکول کرد.

در این زمینه یک کارشناس امنیت شبکه به ایسنا گفت: ممکن است این اتفاق به وسیله ویروس "وایپر" انجام شده است، البته با توجه به اینکه تعدادی از کامپیوترها و سرورها به یکباره دچار مشکل شده‌اند این احتمال که یک حمله سازمان‌دهی شده سایبری نیز باشد وجود دارد.

او البته اظهار کرد که تاکنون این موضوع قطعی نشده است و منتظریم تا نتیجه قطعی اعلام شود.

وی همچنین خبرداد: این‌ ویروس که می‌تواند اطلاعات را بدون بازگشت در کامپیوترها پاک کند و سرورها را از کار بیاندازد، علاوه بر وزارت نفت در برخی از سایت‌های صنعتی دیگر نیز گزارش شده است.

این کارشناس امنیت شبکه در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به سابقه موضوع در سال گذشته، اقدام خاصی برای مقابله با چنین حمله‌هایی نشده است، گفت: با توجه به این که سال گذشته اطلاعات کافی در این زمینه در دسترس نبود، نتیجه خاصی حاصل نشد ولی این احتمال وجود دارد که فعالیت ویروس "وایپر" برنامه‌ریزی شده باشد چراکه به تدریج کار خود را شروع کرد تا زمانی که تعداد زیادی از کامپیوترها و سرورها را آلوده کند و یکباره کلیه آنها را از کار بیندازد.

به گفته وی تاکنون هیچ کدام از آنتی‌ویروس‌های خارجی و سازمان‌ها رصدکننده امنیت اینترنت گزارشی در این خصوص منتشر نکرده‌اند. ضمن این که شبکه انرژی نفت ایران(شانا) نیز دیروز با همین مشکل مواجه بوده است.

وی با اعلام این‌که اگر وضعیت پیش آمده به دلیل ویروس باشد راه مقابله و مسدود کردن آن وجود دارد، گفت: اگر حمله سایبری باشد به دلیل گستردگی آن به دلیل آن‌که هدف‌های بزرگ‌تری مدنظر دارد، کار کمی سخت می‌شود.

گفته می‌شود پلیس فتا نیز برای بررسی بیشتر این موضوع وارد عملیات شده است.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

درد من حصار برکه نیست ، درد من زیستن با ماهیانیست که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده
۶
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: انرژی مثبت , Joonz , Pakzad , Xilinx , mammad_asir
ارسال:
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۱:۳۱ ب.ظ
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
به مردم که چیزی نمیرسه. پس نگران ویروس نباشید.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۱:۴۹ ب.ظ
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
مشکل چند تا سوتی وزارت نفتی‌هاست که چند روزیه بساط خنده ما تو آزمایشگاه رو فراهم کردهWink.
قضیه رو الکی بزرگ کردن که کسی بهشون گیر نده چه گندی زدن.

من برم هر جای دنیا قلب من دست تو گیره
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: مورتن , Bache Mosbat , Xilinx
ارسال:
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۳:۰۰ ب.ظ
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
(۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۱:۴۹ ب.ظ)admin نوشته شده توسط:  قضیه رو الکی بزرگ کردن که کسی بهشون گیر نده چه گندی زدن.
احتمالا یکی از کارمندا یه سری اطلاعات رو shift+delete کرده بعد به خودش گفته که حالا چیکار کنم. جواب:میگم یه ویروس به کامپیوترای وزارت نفت حمله کرده

One who is raised by sword can't be beaten. One who is toughened by fire can't be burned
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: yaser_ilam_com
ارسال:
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۵:۲۲ ب.ظ
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
ضمن تشکر از دکتر واسه توضیحاتشون .

اینم اطلاعات تکمیلی :

جزئیات حمله سایبری؛ اطلاعات محرمانه صنعت نفت فاش نشده

این حمله از مجرای تعدادی از سرورهای اصلی شرکت ملی نفت ایران و توسط یک "بد افزار" انجام شده است. این حمله به شکل ویروس بوده است که موجب بروز مشکل برای دیسک سخت سیستم کاربران شده و موضوع بازآوری اطلاعات کاربران نیز در حال بررسی است. هیچ یک از اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده صنعت نفت فاش نشده است.
معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات بیشتری از حمله سایبری به شبکه مخابرات و اینترنت وزارت نفت افشای هر گونه اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده صنعت نفت در جریان این حمله را تکذیب کرد و گفت: هم اکنون تمامی فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی صنعت نفت به طور طبیعی در حال انجام است.

به گزارش مهر، حمدالله محمدنژاد درباره آخرین وضعیت بازسازی شبکه مخابراتی و اینترنتی مجموعه وزارت نفت پس از حمله سایبری، گفت: این حمله از مجرای تعدادی از سرورهای اصلی شرکت ملی نفت ایران و توسط یک "بد افزار" انجام شده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل با اعلام اینکه پس از این حمله سایبری، تیم امنیتی سایبری در سطح صنعت نفت تشکیل شد، تصریح کرد: در حال حاضر با گذشت سه روز از این حمله با فعالیت کارشناسان فنآوری و اطلاعات صنعت نفت این هجوم رایانه‌ای به طور کامل مهار و کنترل شده است.

جانشین وزیر نفت در حوزه پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی با اقدامات امنیتی انجام شده از ورود این بد افزار به سایر رایانه های مجموعه وزارت نفت جلوگیری شده است، اظهار داشت: با وجود این حمله شدید به دلیل ساختار امنیتی مطلوب ایجاد شده در فضای سایبر و اینترنت صنعت نفت، امکان دستیابی به هیچ یک از داده‌ها و اطلاعات وزارت نفت فراهم نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی فعالیت عملیاتی و اجرایی صنعت نفت به ویژه در مناطق عملیاتی به طور طبیعی در حال انجام است، بیان کرد: هم اکنون هیچ گونه وقفه‌ای در فعالیت‌های اجرایی مجموعه صنعت نفت وجود ندارد.

محمدنژاد در پاسخ به این سوال که گفته می شود حمله کنندگان موفق به دستیابی برخی از اطلاعات و داده‌های محرمانه صنعت نفت همچون مشتریان خارجی نفت ایران شده اند، تاکید کرد: این ادعا را به شدت تکذیب می کنم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در این حمله سایبری هیچ یک از اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده صنعت نفت فاش نشده است، تبیین کرد: همچنین میزان خسارت به وجود آمده بسیار ناچیز است.

جانشین وزیر نفت در حوزه پدافند غیرعامل همچنین در پاسخ به سوالی که عامل حمله سایبری به شبکه مخابرات و اینترنتی وزارت نفت داخلی و یا خارجی بوده است؟ توضیح داد: این موضوع در حال بررسی است و به زودی نتایج بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

وی بار دیگر تاکید کرد: با وجود حمله سایبری هم اکنون تمامی فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی صنعت نفت به طور طبیعی در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد.

علیرضا نیکزاد رهبر سخنگوی وزارت نفت روز گذشته با تاکید بر ضریب بالای امنیت شبکه در این وزارتخانه، از راه اندازی بخش عمده ای از سیستم های رایانه ای وزارت نفت خبر داده و اعلام کرده بود: هم اکنون سیستم اتوماسیون اداری وزارت نفت راه اندازی شده است.

این مقام مسئول در خصوص حمله سایبری به شبکه مخابرات و اینترنت وزارت نفت تاکید کرده بود: به دلیل جداسازی سرورهای عمومی از سرورهای اصلی، آسیبی به اطلاعات اساسی وزارت نفت وارد نشده است.

وی با تاکید بر اینکه از همه اطلاعات اصلی و غیر اصلی وزارت نفت نسخه پشتیبان گرفته شده است، بیان کرده بود: وزارت نفت توان فنی و مهندسی قوی برای مقابله با حمله سایبری را دارد.

به گفته نیکزاد این حمله به شکل ویروس بوده است که موجب بروز مشکل برای دیسک سخت سیستم کاربران شده و موضوع بازآوری اطلاعات کاربران نیز در حال بررسی است.

روز گذشته نشستی با حضور وزیر نفت، اعضای شورای ستاد پدافند غیر عامل، حراست و مدیران فناوری و اطلاعات صنعت نفت، ستاد ویژه مقابله با بحران سایبری در وزارت نفت برگزار شد.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

درد من حصار برکه نیست ، درد من زیستن با ماهیانیست که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۶:۳۸ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۴۳ ب.ظ، توسط Joonz.)
RE: ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
نقل قول: روز گذشته نشستی با حضور وزیر نفت، اعضای شورای ستاد پدافند غیر عامل، حراست و مدیران فناوری و اطلاعات صنعت نفت، ستاد ویژه مقابله با بحران سایبری در وزارت نفت برگزار شد.

احتمالا نشست گذاشتن بگن هرکی بلده بیاد ویندوز بدون پریدن هارد بیاره بالا جایزه داره .مانتونستیم شما اگه تونستید .Big GrinBig GrinBig Grin

تازه فتا رو هم گفتن بیاد خدارو چه دیدی شاید تیم anonymous هم اومد جایزه ۶۰ هزار بشکه نفت .
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: yaser_ilam_com
ارسال:
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۱۱:۵۶ ق.ظ
RE: ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
(۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۱:۴۹ ب.ظ)admin نوشته شده توسط:  مشکل چند تا سوتی وزارت نفتی‌هاست که چند روزیه بساط خنده ما تو آزمایشگاه رو فراهم کردهWink.
قضیه رو الکی بزرگ کردن که کسی بهشون گیر نده چه گندی زدن.

سلام

میشه بگید چه سوتی دادن که ما هم بخندیم؟!Big Grin

دست من و حلقه ی گیسوی یارBlush
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۱۲:۵۴ ب.ظ
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
(۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۵۶ ق.ظ)یاقوت سرخ نوشته شده توسط:  میشه بگید چه سوتی دادن که ما هم بخندیم؟!
گویا ویروس توسط یکی از کارمندای همون‌جا توسط فلش و ... منتقل شده. از همین ویروس‌هایی که کامپیوتر همه‌مون دارهBig Grin (البته مک ویروس نداره) خلاصه به محض اینکه می‌فهمن که یکی یه گندی زده کل سرورها رو از برق می‌کشن!!!! قضایای سوختن مادربرد و غیره رو هم خودتون حدس بزنید چرا اتفاق افتاده!!!Big Grin

من برم هر جای دنیا قلب من دست تو گیره
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۱:۱۳ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۲:۱۳ ب.ظ، توسط a.hooshmand.)
ویروس وایپر به صنعت نفت حمله کرد
ولی کشیدن برق در حالت کلی نبایید به مادربرد آسیبی برساند.
این نشان از وجود مشکلاتی دیگه در سیستم می دهد. که به اینصورت خود را نشان داده است.
البته روش برخورد متخصصای شرکت نفت با مشکل خودش، Big Grinکلی هست.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  چطور میتوان بهتر زندگی کرد؟ شاپری ۲۴ ۱۳,۳۴۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۴۹ ق.ظ
آخرین ارسال: s.gg
Question در آمد مهندسین در ایران. اشتباه کردم پزشکی نخوندم؟ sepanta1990 ۷۴ ۴۷,۳۸۳ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲ ب.ظ
آخرین ارسال: SetareSokhanrani
  بلخره پیداش کردم nillshid ۰ ۹۶۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰:۳۲ ق.ظ
آخرین ارسال: nillshid
  پیدا کردن دستگیره manager_66 ۵ ۴,۴۲۹ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۴۴ ب.ظ
آخرین ارسال: blackhalo1989
  مصاحبه امیرکبیر و علم و صنعت farzin_null ۰ ۲,۳۰۵ ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: farzin_null
  تا به حال شده خدا فرصت زندگی کردن دوباره رو بهت بده؟مرگ از جلوی چشمات رد شده؟ abraham ۲۱ ۱۴,۶۸۶ ۲۰ دى ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶ ب.ظ
آخرین ارسال: raam
  جایی برای پیدا کردن توابع آماده جاوااسکریپت f.b ۷ ۴,۰۴۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ۰۴:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: calm
  آخرین کتابی که مطالعه کردین چی بود؟ mohammad_1366 ۳۵۳ ۱۳۱,۴۳۰ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: diligent
  دانشگاه علم و صنعت و تربیت مدرس nazanin2020 ۶ ۴,۰۶۵ ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ ۰۳:۲۶ ب.ظ
آخرین ارسال: nazanin2020
  پیدا کردن موضوع پایان نامه k1.technology ۲ ۷,۷۷۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴ ب.ظ
آخرین ارسال: bankabzar

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close